Obsah: Tvorba a konzultace konceptu činností, zpracování příprav, hospitace, samostatná práce s klienty vzdělávání, reflexe s pověřeným pedagogem a vedoucím praxe, vedení deníku, závěrečná zpráva a její analýza s vedoucím praxe.
Podrobný sylabus viz web katedry pedagogiky, odkaz Studium, Příručka k NMgr. praxím.
Anotace studijního předmětu:V rámci praxe si studenti osvojí dovednost cílevědomého pozorování vyučovacího procesu.
Zkoumají základní didaktické kategorie v praxi, učí se objevovat, pojmenovávat a analyzovat problémy vyučovací praxe pomocí těchto základních didaktických kategorií a teoretických argumentů. Na základě hospitací v různých třídách se studenti učí sledovat a zaznamenávat jak vertikální návaznost učiva předmětu v jednotlivých ročnících, tak návaznost horizontální (mezipředmětové vztahy). Na základě diskuse s učiteli a vedením školy získávají konkrétní představu o současných společenských i materiálních podmínkách fungování školy a výuky daného předmětu.Obsahová náplň předmětu:Instruktážní a reflexní seminář pod vedením vedoucího učitele praxe (probíhá na fakultě před zahájením a po skončení praxe na škole). Hospitace v hodinách pověřeného fakultního učitele. Rozbory hodin vedených fakultním učitelem. Hospitace v hodinách dalších učitelů, kteří na škole danému předmětu vyučují. Diskuse s učiteli, poznávání materiálního zázemí vyučování předmětu (kabinet, knihovna, didaktické pomůcky apod.). Zpracovávání deníku praxe.
Studium kurikulárních dokumentů vztahujících se k výuce předmětu na základní a střední škole.Všechny materiály, které student v průběhu praxe zpracovává, se stávají součástí portfólia ke státní zkoušce.Organizace praxe:Praxe se koná skupinově, tj. fakultní učitel zároveň pracuje s celou skupinou studentů (cca 3 - 5 studentů) zároveň. Minimální počet hodin, na kterých studenti hospitují, stanovuje vedoucí učitel praxe dle konkrétních podmínek na škole.