PŘEDMĚT JIŽ NENÍ VYUČOVÁNÍ; STDIUM UČITELSTVÍ PEDAGOGIKY ZANIKLO.
Specifická anotace předmětu pro variantu kurzu vedenou J.Valentou v kombinovaném studiu "učitelství pedagogiky":
V případě otevření této varianty předmětu se kazuistický seminář bude zabývat integrací tématických okruhů a tzv. "životních dovedností" (které jsou strukturovaně podány např. v podobě průřezového tématu "osobnostní a sociáln í výchova" v RVP ZV a G) do výuky pedagogiky (tzv. kroskurikulární přístup) nebo/a využitím rolových her (inscenačních metod) ve výuce pedagogiky.
Cíl:
- efektivní způsob kroskurikulárního myšlení účastníků
- porozumění specifice kurikula životních dovedností a jeho praktická aplikace
Abychom se vyvarovali základních nejasností, doporučuji jako "prerekvizitu" k tomuto kurzu absolvování předmětu "Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje" (Bc. studium na naší katedře) nebo "Aktuální témata OSV" (NMgr. studium na naší katedře). Pro studenty NMgr. "pedagogika", "sociální pedagogika" a "učitelství pedagogiky" je v tomto případě velmi nápomocné i absolvování předmětu Didaktika OSV.
Jest potřebné:
- mít základní didaktické dovednosti zejm. v oblasti stanovování cílů a did. analýzy učiva (jde o aplikovaný kurz), tedy i absolvovanou "obecnou didaktiku" v našem Bc. studiu nebo "školní didaktiku" v NMgr. studiu.
- být orientovaán/a v učivu pedagogiky (viz RVP pro SPgŠ)
- seznámit se s průřezovým tématem OSV a mít více než laickou znalost obsahu témat OSV; prerekvizita je absolvování předmětu "ped.os.soc.rozvoje" v našem Bc. studiu nebo "akt.témata OSV" v NMgr. studiu učped. (prvotní přehled témat v RVP ZV/G nebo na http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/157)
- seznámit se s didaktickými východisky integrace personálních a sociálních dovedností do jiného předmětu (viz prerekvizity o řádek výše a viz literatura);
- připravit si písemně 2 vyučovací hodiny pedagogiky (resp. některé její subdisciplíny ve smyslu jejího členění v RVP pro SPgŠ (!!!) s integrovanými prvky OSV v rozsahu 40-45 min. Pozor - sociální komunikaci jako "subpředěmt" pedagogiky a psychologie v RVP SPgŠ nevyužívejte - kryje se de Facto s formou čisté OSV, která není předmětem tohoto kurzu.
- e-formou dále konzultovat s vyučujícím žádoucí změny svých projektů těchto vyučovacích hodin.
K tomu dále:
Kurz předpokládá schopnost samostatné práce na zadaných úkolech. Probíhá především formou emailové komunikace (na základě vyučujícím dodaných požadavků) s oporou o online texty k tématu a též formou konzultací.
Učení v předmětu nekončí (!!!) obvykle zasláním první verze požadované práce. První verze vesměs otevírá další učení formou poučených úprav textu na základě dalšího studia a pedagogových komentářů.
Literatura k předmětu je pod tlačítkem - Literatura ke kurzům za osobním profilem vyučujícího: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV
ZVLÁŠTNÍ UPOZORNĚNÍ PRO STUDENTY KOMBINOVANÉHO STUDIA NMGR. "PEDAGOGIKA" A "UČITELSTVÍ PEDAGOGIKY":
TENTO KURZ SE NEZABÝVÁ INTEGRACÍ ŽIVOTNÍCH DOVEDNOSTÍ ČI SCÉNICKÝCH POSTUPŮ V JINÝCH PŘEDMĚTECH, NEŽ JE PEDAGOGIKA.
POKUD SE CHCETE VĚNOVAT INTEGRACI NAPŘ. S JAZYKEM NEBO JNÝM ŠKOLNÍM PŘEDMĚTEM, VOLTE VÝBĚROVÝ KURZ "OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA V RŮZNÝCH PŘEDMĚTECH". _____
Obecná anotace studijního předmětu pro všechny jeho možné podoby:
Cílem předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby si studenti vytvořili komplex dovedností vážících se k reflexi jejich učitelské
činnosti tak, aby se stala trvalou součástí jejich učitelské činnosti. Předmět vytvoří podmínky pro formování dovedností analýzy pedagogických situací, zhodnocování jednotlivých pedagogických intervencí, dovednosti zobecňujících závěrů pro proaktivní strategie ve vzdělávání a výchově. Pojetí tohoto předmětu spočívá v předkládání konkrétních situací, které studenti identifikovali ve své praxi (konkrétně je popsali, zaznamenali audio-vizuálně), jejich analýze, konfrontaci s dalšími variabilními přístupy, určení případných syntetizujících závěrů. Součástí předmětu je i mikrovyučování včetně následného zhodnocení.
Obsahová náplň předmětu:
Situace z pedagogického prostředí a jejich rámec. Situace z výuky, situace v mimotřídním a mimoškolním prostředí. Situace vztahující se k propojení školního prostředí a jiných výchovných činitelů. Deskripce pedagogických situací, explikace situací, predikce - možné intervence a jejich optimální fungování.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------