Charles Explorer logo
🇬🇧

Casuistic Seminar - Pedagogy

Class at Faculty of Arts |
AUPV10031

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Obecná anotace studijního předmětu:

Cílem předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby si studenti vytvořili komplex dovedností vážících se k reflexi jejich učitelské

činnosti tak, aby se stala trvalou součástí jejich učitelské činnosti. Předmět vytvoří podmínky pro formování dovedností analýzy pedagogických situací, zhodnocování jednotlivých pedagogických intervencí, dovednosti zobecňujících závěrů pro proaktivní strategie ve vzdělávání a výchově. Pojetí tohoto předmětu spočívá v předkládání konkrétních situací, které studenti identifikovali ve své praxi (konkrétně je popsali, zaznamenali audio-vizuálně), jejich analýze, konfrontaci s dalšími variabilními přístupy, určení případných syntetizujících závěrů. Součástí předmětu je i mikrovyučování včetně následného zhodnocení.

Obsahová náplň předmětu:

Situace z pedagogického prostředí a jejich rámec. Situace z výuky, situace v mimotřídním a mimoškolním prostředí. Situace vztahující se k propojení školního prostředí a jiných výchovných činitelů. Deskripce pedagogických situací, explikace situací, predikce - možné intervence a jejich optimální fungování.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Specifická anotace pro variantu kurzu vedenou J.Valentou:

V případě otevření této varianty předmětu se kazuistický seminář bude zabývat integrací tématických okruhů a témat průřezového tématu "osobnostní a sociální výchova" (RVP ZV a G) do výuky jiných předmětů (tzv. kroskurikulární přístup).

"Technicky" to znamená:

- zájemci se seznámí s průřezovým tématem OSV a didaktickými východisky jeho integrace (viz níže literatura "specificky...");

- připraví si vyučovací hodinu svého předmětu se začleněnými prvky OSV (rozsah 40-45 min.);

- realizují ji se svými spolužáky v čase výuky předmětu (v 1. hodině);

- zúčastní se následného rozborového semináře (ve 2. hodině).

Zápočet: za realizovanou hodinu a účast na hodinách kolegyň a kolegů i na následných seminářích (počet účastníků = max. i min. současně 12 -13 osob; pokud by "počet" takto "nevyšel", nebude možno tuto variantu semináře realizovat).