Předmět navazuje na poznatky z povinných pedagogických disciplin, předpokládá znalost základních didaktických kategorií. Prohlubuje a rozšiřuje znalosti o aktuální situaci a příklady způsobů vyučování v české škole. Důraz je kladen na možnosti vyučování na státní škole. Sleduje vliv alternativních způsobů vyučování a reformních pedagogických proudů na vyučování v české škole.Studenti analyzují videoukázky a konkrétní materiály (třídní a školní projekty, slovní hodnocení) z vyučování.
Hlavní tematické okruhy:- inspirace z reformní pedagogiky- alternativní školy- inovativní školy- vzdělávací programy základní školy- rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací programy- klíčové kompetence a obecné cíle vzdělávání- proměna obsahu vzdělávání- inovativní metody- projektové vyučování- netradiční formy vyučování- netradiční formy hodnocení žáků- inspirace ze zahraničí- příklady dobré praxe