Vyučující: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc., PhDr. Simona Horáková-Hoskovcová, PhD., PhDr. Lenka Krejčová, PhD., PhDr. Eva Šírová, PhD., PhDr. Iva Štětovská, PhD.
* Obsah předmětu:
Jde o rozvíjení sociálně-psychologických profesních dovedností učitele:
Sociální dovednosti učitele a motivace pro volbu profese
Sociální percepce, poznávání druhých, vytváření příznivého klimatu práce skupiny, porozumění vlivu na žáky a vlivu žáků na učitele
Sociální komunikace, sebereflexe, aktualizace komunikačních dovedností, jednocestná komunikace, podmínky usnadňující předávání informací
Neverbální komunikace, jak umíme mluvit beze slov, emoce a jejich role v komunikaci, porozumění neverbálním projevům jedince
Obousměrná komunikace - zpětná vazba, jak efektivně formulovat informaci o sobě a za sebe, nácvik zpětné vazby, umění pochválit, otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků
Aktivní naslouchání a jeho nácvik, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, auntenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování se ke konkrétním situacím a ne k zobecněným a zobecňujícím zkušenostem, akceptování osobnosti žáků
Sociální interakce ve skupině, kooperace a kompetice, techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině, asertivní jednání a jeho nácvik, podporování sebekontroly žáků, vedení ke spolupráci, rozvíjení odpovědnosti žáků, rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování
Rozvíjení tvořivosti
Konflikty a jejich zvládání, porozumění průběhu konfliktu, styly chování v interpersonálním konfliktu
Interpersonální styly zvládání konfliktních situací
Zvládání zátěžových situací ve skupině
Strategie zvládán í stresu, projevy zátěže ve skupině
Duševní hygiena
Sociálně-psychologický výcvik - sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků. Výcvik nabízí cvičení k postupnému rozvíjení dílčích sociálních dovedností pro efektivní zvládnutí role učitele, pro rozvíjení profesní kompetence učitele.
Sociální dovednosti se vztahují zejména k následujícím oblastem: sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých, komunikace ve škole (učitel - žák, učitel - rodič, učitel -učitel), konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty sociálních interakcí ve škole a nácvik jednoduchých relaxačních cvičení.