Charles Explorer logo
🇬🇧

Problems of Contemporary Language, Neologisms, Anglicisms, Phraseological Neologisms, Slang, Journalistic Texts, Language of Advertisement

Class at Faculty of Arts |
AVES00112

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Ruské neologizmy

* Vyučující: Dr. Natálie Rajnochová

* Úterý 8.20 - 9.50, místnost 314

* Dvousemestrální kurz 2 hodiny týdně

-, Kv

Kurz je zaměřen na problémy současného jazyka, neologizmy, frazeologické neologizmy, anglicizmy, substandart, publicistické texty, jazyk reklamy.Předmět je koncipován jako seminář, zaměřený na osvojování všech nových lexikálních jevů v rámci současné ruštiny. Cílem je seznámit studenty s novou slovní zásobou na všech stylistických úrovních, ukázat jim nejen nová slovní spojení, ale naučit je identifikovat v textu, znát úzus jejich používání, sytaktické a gramatické zasázení do kontextů, jejich možné synonymické řady. Seminář bude obsahovat stručný teoretický výklad, vymezující hlavní body a definice neologizmů, jejich zařazení do konceptu lexikologie a určující jejích velmi důležité postavení v současném jazyce. Větší část výuky bude věnována nácviku praktických dovedností studentů. Práce předpokládá využívání publicistických materiálů, současných knih, velkého množství slovníků, video a audionahrávek. 1.Seznámení s problematikou neologizmů, vysvětlení příčin vzniku neologizmů v jazyce. 2.Stylistika. 3. Vnitřní přejetí z dialektních, hovorových zdrojů, ze žargonů. 4. Co to je ?demokratizace řeči"? 5. Narkožargon. 6. ?Blatnoj" jazyk, pejorace, eufemizmy. (audio a videonahrávky) 7.. Přejetí z cizích jazyků (amerikanizmy a jiné). 8. Počítačový jazyk. 9. Sémantické posuny, přehodnocení významů slov. 10. ?Nová" frazeologie. 11. Aktivní procesy slovotvorby. 12. Procesy, probíhající v gramatice, fonetice, orthografii a punktuaci. 13. Jak spojit jazykovou normu s jazykovou modou?

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz je zaměřen na problémy současného jazyka, neologizmy, frazeologické neologizmy, anglicizmy, substandart, publicistické texty, jazyk reklamy.Předmět je koncipován jako seminář, zaměřený na osvojování všech nových lexikálních jevů v rámci současné ruštiny. Cílem je seznámit studenty s novou slovní zásobou na všech stylistických úrovních, ukázat jim nejen nová slovní spojení, ale naučit je identifikovat v textu, znát úzus jejich používání, sytaktické a gramatické zasázení do kontextů, jejich možné synonymické řady.

Seminář bude obsahovat stručný teoretický výklad, vymezující hlavní body a definice neologizmů, jejich zařazení do konceptu lexikologie a určující jejích velmi důležité postavení v současném jazyce. Větší část výuky bude věnována nácviku praktických dovedností studentů.

Práce předpokládá využívání publicistických materiálů, současných knih, velkého množství slovníků, video a audionahrávek.