Charles Explorer logo
🇬🇧

History of the Soviet Cinematography II

Class at Faculty of Arts |
AVES00441

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Tematické vymezení: 1. Počátky ruského filmu 2. Projekce filmů Jevgenije Bauera 3. Sovětský film v období bolševické revoluce a občanské války a reflexe tohoto období v pozdějších filmech (1917-1924) 4. Projekce filmu Alexandra Askoldova ?Komisařka" 5. Montážní škola - sovětský film v letech 1925-1930 6. Projekce filmu Sergeje Ejzenštejna ?Křižník Potěmkin" 7. Sergej Ejzenštejn jako fenomén sovětského filmu 8. Projekce vybraného filmu Sergeje Ejzenštejna 9. Sovětský film za tzv. kulturní revoluce a zobrazování počátků stalinské éry v pozdějších ruských filmech (1930-1939) 10. Projekce filmu Nikity Michalkova ?Unaveni sluncem" 11. Sovětský film za druhé světové války 12. Projekce filmu Sergeje Ejzenštejna ?Alexandr Něvský" 13. Zobrazování druhé světové války v ruských filmech 14. Projekce filmu Elema Klimova ?Jdi a dívej se"

* Požadavky na studenta:

*

Docházka

* Literatura:

*

-Bordwell, D.: The Idea of Montage in Soviet Art and Film. Cinema Journal, vol. 11, no. 2, Spring 1972, s. 9-17.

-Figes, O.: Natašin tanec. Kulturní historie Ruska. Praha - Plzeň 2004.

-Gallez, D. W.: The Prokofiev-Eisenstein Collaboration: ?Nevsky" and ?Ivan" Revisited. Cinema Journal, vol. 17, no. 2, Spring 1978, s. 13-35.

-Ingster, B.: Serge Eisenstein. Hollywood Quarterly, vol. 5, no. 4, Summer 1951, s. 380-388.

-Kepley, V.: The Firs ?Perestroika": Soviet Cinama under the First Five-Year Plan. Cinema Journal, vol. 35, no. 4, Summer 1996, s. 31-53.

-King, D.: Red Star over Russia. A Visual History of the Soviet Union from 1917 to the Death of Stalin. neuvedeno

-Leyda, J.: Prologue to the Russian Fim. Hollywood Quarterly, vol. 2, no. 1, Oct. 1946, s. 35-41; vol. 2, no. 2, Jan. 1947, s. 164-173.

-Prince, S. - Hensley, W. E.: The Kuleshov Effect: Recreating the Classic Experiment. Cinema Journal, vol. 31, no. 2, Winter 1992, s. 59-75.

-Rzhevsky, N. (ed.): The Cambridge Companion to Modern Russian Culture. Cambridge 1998.

-Sadoul, G.: Dějiny filmu. Od Lumi?ra až do současné doby. Praha 1958.

-Segel, H. B.: Russian Avant-Garde Stage Design Exhibit Travels in the U.S. Performing Arts Journal, vol. 14, no. 3, Sep. 1992, s. 57-69.

-Stites, R.: Russian Popular Culture. Entertainment and Society Since 1900. Cambridge 1992.

-Thompsonová, K. - Bordwell, D.: Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2007.

-Toeplitz, J.: Dějiny filmu, I. díl: 1895-1918. Praha 1989.

-Youngblood, D. J.: Movies for the Masses. Popular Cinema and Soviet Society in the 1920s. Cambridge 1992.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem přednášky je seznámit posluchače s vývojem sovětské (ruské) kinematografie od jejích počátku do konce druhé světové války, s jejími trendy, nejvýznamnějšími osobnostmi (režiséry, herci, etc.) a filmovými snímky, s dopady zásahů stranického vedení v jednotlivých obdobích a s reflexí sovětské historie režiséry v pozdější době. Součástí přednáškového cyklu bude projekce filmů, dokumentujících teoretickou analýzu vývoje sovětského kinematografie. Jedním z hlavních cílů bude sledovat dopady sovětského filmu na společnost jako jednoho z projevů tzv. lidové (masové kultury). Významnou roli bude hrát analýza počátků ruského filmu v carském Rusku, ale především slavná éra tzv. montážní školy 20. let, reprezentovaná takovými osobnostmi jako Lev Kulešov, Dziga Vertov či Sergej Ejzenštejn, jemuž bude věnována zvýšená pozornost. Zásadní bude analýza vývoje sovětské kinematografie 30. let (v období tzv. kulturní revoluce) a válečného filmu.

Součástí přednášek bude také rozbor uměleckých směrů projevujících se ve filmovém umění a estetického cítění tehdejší ruské společnosti, vývoje filmových technik a experimentů, jež byly pro sovětský film typické.