1. Úvod do problematiky ruského dramatu po Říjnové revoluci. Satirické zobrazení sovětské skutečnosti v dramatice N. Erdmana a V. Majakovského. Četba: ERDMAN, Nikolaj.: Sebevrah; MAJAKOVSKIJ, Vladimir.: Horká lázeň
2. Dramatika odrážející a propagující sovětskou ideologii a třídní boj Četba: TREŇOV, Konstantin: Ljubov Jarová
3. Dramatická tvorba M. Bulgakova. Konflikt umělce a moci. Četba: BULGAKOV, Michail: Moliére čili bratrstvo svatoušků
4. Originální žánr pohádkové satirické hry Četba: ŠVARC, Jevgenij: Nahý král, Drak, Stín
5. Ruské drama a divadlo za Velké vlastenecké války a na počátku
50.let, teorie nekonfliktnosti
6. Dramatická tvorba období stagnace, dramatické adaptace a sociálně filozofické interpretace historických látek I Četba: RADZINSKIJ, Edvard: Rozhovory se Sokratem
7. Grigorij Gorin - nejčastěji hraný sovětský dramatik na českých scénám v období normalizace Četba: GORIN, Grigorij: Zapomeňte na Hérostrata, Tyl Ulespiegel
8. Nová vlna v ruské dramatice; "magnetofonová" dramatika L. Petruševské Četba: PETRUŠEVSKÁ,Ljudmila: Hodiny hudby
9. N. Sadur - dramatika přízračného realismu Četba: SADUR, Nina: Prapodivná ženská, Panočka
10. Tendence k apokalyptickému realismu v ruské dramatice poloviny
80. let minulého století Četba: JEROFEJEV, Venedikt: Valpuržina noc aneb Komturovy kroky
11. Nová nová vlna v ruské dramatice. Čechovovská tradice a současná ruská dramatika Četba: KOLJADA, Nikolaj: Oginského polonéza
12. Žánr "hry s obrázky" ("pjesa s kartinkami"), čechovovská atmosféra her O. Muchinové Četba: MUCHINOVÁ, O.: Táňa-Táňa, JU
13. Nejmladší generace ruských dramatiků; pojem nová dramatika ("novaja dramaturgija"). Koljadova škola Četba: SIGAREV, Vasilij: Plastelína
Seminář je koncipován jako průřez základními vývojovými etapami ruského dramatu od 2. čtvrtiny 20. století do současnosti. Důraz je kladen na pochopení složitých cest, jimiž se ruské drama kontrolované mocenským systémem ubíralo.
Jsou sledovány jak oficiální, tak alternativní proudy vývoje žánru. Seminář je koncipován interdisciplinárně s přesahy do oblasti divadelní vědy.
Cílem semináře je na základě srovnávací analýzy a interpretace konkrétních dramatických textů doložit, že neoavantgardní procesy v současném ruském dramatu jsou oživením a logickým završením avantgardistických experimentů první čtvrtiny 20. století. Texty reprezentující žánrově pestrou mladou dramatiku postperestrojkového obodbí jsou vybírány s ohledem na jejich zastoupení na českých scénách.