*Témata seminářů:
Týden 1
Přehled základních pohledů na etiologii šílenství:
Nadpřirozené jevy /Platón, šamanismus a čarodějnictví, klikuši/
Medicínské /humorální teorie, psychiatrie/, neuměřená posedlost
A. S. Puškin: Piková dáma
Týden 2
Šílenství jako dar
Jurodivye
Ivan Hlupák v ruských pohádkách
Pohádky ze sbírky A. N. Afanaseva, hagiografické texty
Týden 3
Lékař vs. Pacient: umělá hranice?
M. Foucault: Dějiny šílenství v době osvícenství
A. P. Čechov: Pokoj č. 6
Týden 4
Malý muž vs. Velké město I
A. S. Puškin: Měděný jezdec
N. V. Gogol: Bláznovy zápisky + Plášť + Něvský prospekt
Týden 5
Malý muž vs. Velké město II
F. M. Dostojevský: Dvojník
Týden 6
Malý muž vs. Velké město III
F. M. Dostojevský: Zápisky z podpolí
Týden 7
Malý muž vs. Velké město IV
A. Bělý: Petrohrad
Týden 8
"Šílená žárlivost"
L. N. Tolstý: Krojcerova sonáta
Týden 9
Ženské vášně
N. S. Leskov: Lady Macbeth Mcenského újezdu
Film + diskuse: K. Muratova, Ofélie /Tři příběhy/
Týden 10
Normální reakce na nenormální časy?
V. O. Pelevin: Čapajev a prázdnota
Podklad pro intertextuální analýzu - film + diskuse: Br. Vasiljevovi, Čapajev
Týden 11
Normální reakce na nenormální časy?
V. O. Pelevin: Čapajev a prázdnota
Týden 12
Válka = šílenství
Film: A. Končalovský: Dům bláznů
Týden 13
Válka = šílenství
Film + diskuse: A. Končalovský: Dům bláznů
Shrnutí kurzu
Cílem kurzu je studium reflexe fenoménu šílenství v ruské kultuře a literatuře od středověku až po dvacáté století. Téma zasadíme do širšího nadnárodního rámce nazírání šílenství od Hippokrata po Freuda, přičemž budeme mít stále na paměti, že moderní chápání šílenství jakožto lékařsky klasifikovatelné duševní choroby je pouze jednou z mnoha možných odpovědí na otázku o jeho podstatě. Naším cílem nebude duševní choroby v daných dílech diagnostikovat. Daleko spíše se pokusíme pochopit, jak jednotlivá zobrazení tohoto jevu vyjadřují historický kontext, problémy a hodnoty dané kulturní oblasti. Práce v semináři je založena na četbě a interpretaci literárních děl a filmů.
This course explores representations of madness in Russian culture and literature from the Middle Ages to the beginning of the twentieth century. We will situate our topic within the broader context of European ideas and treatments or madness from Hippocrates to Freud, always keeping in mind that the contemporary understanding of madness as a medically classifiable "mental disease" is only one, limited and problematic, answer to the question "What is madness?" Our goal is not to diagnose various mental disorders manifested in works of art. Instead, we will attempt to grasp how specific reflections of the phenomenon express the historical context, problems and values in a given cultural area. Our efforts will be based on reading and interpreting literary works and films.
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.