*výuka předmětu probíhá jednou za dva roky
Cílem předmětu bude seznámit posluchače s všeobecnou problematikou dokumentů v digitální podobě (tzv.
„elektronickými dokumenty“) z informačně-technického hlediska a s jejich formální rolí v moderní veřejné správě.
Pochopení rozsáhlého modelu životního cyklu elektronických dokumentů usnadní studentům orientaci v povinnostech, jež má veřejná správa při výkonu spisové služby nebo podniková sféra při správě vlastních provozních dokumentů (často právně-ekonomického charakteru) nebo zákaznické dokumentace.
Předmět bude pojímán značně interdisciplinárně. Vedle informačního záběru a nezbytného technického školení v oblasti počítačových dat a jejich ukládání, se výuka zaměří na archivně-metodickou činnost spisové služby s důrazem na provozní pravidla správy elektronických dokumentů a právní rámec této činnosti. Studenti se naučí nahlížet na elektronické dokumenty z diplomatického, právního a archivního hlediska a vnímat je tak v širších souvislostech jako integrální součást novodobé produkce písemností a dokumentů.
Detailní znalost předkládané problematiky umožní posluchačům v budoucím zaměstnání reagovat na praktické problémy u původců elektronických dokumentů a zabezpečit jejich optimální řešení.
Sylabus
Výklad se bude soustřeďovat na:
• vymezení pojmu digitální či tzv. elektronický dokument (analogicky k písemnosti či k tradiční definici dokumentu);