Cyklus přednášek se soustředí na hospodářský vývoj v českých zemích v 19. a 20. století, především potom na dějiny podnikání coby svébytnou disciplínu hospodářských dějin. Předmětem výkladu je podnikatel coby „ústřední“ postava hospodářského vývoje, proměny definice podnikatelstva a jeho typologizace. V klíčových etapách hospodářského vývoje českých zemí jsou blíže pojednány právní aspekty formování podnikatelského prostředí, podnikatelské strategie (inovace, marketing a úloha značky), změny v managementu podniku (vnitřní statut a správa) ad. Výklad pracuje s širokým spektrem konkrétních případů, zahrnuje jak podniky všeobecně známé
(Baťa, Poldi), tak řadu podniků středních i menších.
H. Ford, Můj život a dílo. 1-3, Praha 1924
D. Jančík- B. Štolleová (eds.), Pivo, zbraně i tvarůžky, Praha 2014.
J. Geršlov á, Dějiny moderního podnikání, Příbram 2012.
Bohumil Lehár, Dějiny Baťova koncernu (1894 – 1945), Praha 1960
H. Matis, Unternehmenskultur und Geschichte, In: W. Feldenkirchen a kol, Wirtschaft, Gesellschaft, Unternehmen,
Stuttgart 1995
M. Myška ( red.), Podnikatelstvo jako předmět historického výzkumu, Ostrava 1994
M. Myška a kol, Historická encyklopedie podnikatelů Čech, Moravy a Slezska, Ostrava 200
M. Myška – A. Zářický, Prameny k hospodářským a sociálním dějinám novověku, 1-2, Ostrava 2008
T. Pierenkemper, Unternehmensgeschichte. Eine Einführung in ihre Methoden und Ergebnisse, Stuttgart 2000
Tomáš Baťa: doba a společnost. Sborník příspěvků ze stejnojmenné zlínské konference, pořádané ve dnech 30. listopadu – 1. prosince 2006, Brno 2007
J. Štaif (ed.), Moderní podnikatelské elity. Metody a perspektivy bádání, Praha 2007
A. Teichova, H. Matis, A. Resch, Business history: wissenschaftliche Entwicklungs-trends und Studien aus
Zentraleuropa, Wien 1999
*výuka tohoto předmětu probíhá jednou za dva roky