Předmět seznamuje studenty s médii a komunikačními technologiemi, jejich fungováním a vývojem v dějinách od nejstaršího období po současnost.
Cílem kurzu je seznámení s pojmem „masová média“ a jejich dějinným vývojem od počátečních forem, přes vznik knihtisku, po nástup periodického tisku, filmu, rozhlasu a televize. Koncepce předmětu směřuje k pochopení mediálních výstupů, jako možnou archivní materii, nicméně přednášky budou plně uzpůsobeny s ohledem na přihlášené studenty a jejich studijní zaměření.
Podstatou je pochopit, jakým způsem pracují média a zejména jejich vlastníci s fakty, jak kriticky přistupovat k obsahu.
Účelem předmětu je seznámit s vlivem médií, zejména v kontextu propagandy a cenzury, a jejich dějinného vývoje. Přednášky budou doplněny o praktické ukázky jak tisku, tak audiovizuálních záznamů.
Splnění předmětu test, který prokáže schopnost kritického zpracování textu. Podkladem jsou přednášky.
Předpokládané okruhy přednášek: 01) Úvod do předmětu 02) Dějiny médii od prvopočátku po Gutenberga 03) Éra periodického tisku 04) Zlaté časy rádia a nástup televize 05) Elektronická média a internet 06) První co umírá ve válce je pravda – Otázka propagandy v dějinách 07) Propaganda v období po druhé světové válce 08) Dějiny českých médií do roku 1938 09) Média v období Protektorátu Čechy a Morava 10) Poválečné období v českých médiích 11) Reklama jako navoněná zdechlina - dějiny reklamy 12) Vybrané otázky mediální gramotnosti a právní regulace médií 13) Aktuální problémy médií - Závěrečné shrnutí