Část vyučovaná dr. Tumisem:
1) Co je vědecký text, heuristika.
2) Poznámkový aparát.
3) Archivy, nakladatelství (knihy, časopisy, atd.).
4) Exkurze do Slovanské knihovny. Část vyučováná dr. Čermákem:
5) Domácí a zahraniční jazykovědné časopisy (specifika).
6) Exkurze do Slovanského ústavu AV ČR, v. v. i. (lexikografické a dialektologické projekty).
7) Interpretace lingvistického textu a specifika poznámkového aparátu.
8) Zpracování anotace a klíčových slov k zadanému lingvistickému textu. Sylabus literárn ěvědné části:
1.
18.
4. : Petr Fidelius: Totalitní jazyk, in: Řeč komunistické moci, Triáda, Praha 1998, s. 180-185. Otázky a úkoly: vybrat klíčová slova; srozumitelně formulovat hlavní teze textu; napsat anotaci studie; v čem jsou náležitosti tvorby odborného textu? Náměty k diskusi: je text objevný a proč ? - zaujetí vlastního stanoviska a jeho obhajoba; charakteristika žánru eseje. Jaké další publikace k tématu znáte?
2. vyhlednání relevantních informací a publikací v Knihovně Jana Palacha a v jiných fondech,
25.
4. formulovat vlastní téma v rámci široce pojatého obecného tématu "ideologie a literatura", "totalitní jazyk" a vyhledat k němu relevantní tituly/prameny. Jaké vlastní téma jste zvolili a jaké příslušné publikace/prameny k práci se vám podařilo nalézt - vytvoření bibliografie k danému tématu; shrnutí: postup hledání: zadání klíčových slov/tematických okruhů; výsledky hledání; obtíže.
3. odborná studie,
2.
5. Práce ve 2 skupinách: a) Karel Krejčí: Balzakovo "zavraždění mandarína" v díle F. M. Dostojevského. In: týž: Literatury a žánry v evropské dimenzi. Nejen česká literatura v zorném poli komparatistiky, Slovanský ústav AV ČR, Praha 2014, s. 391-407. b) Karel Krejčí: Vznikání a život literárních termínů. In: týž: Literatury a žánry v evropské dimenzi. Nejen česká literatura v zorném poli komparatistiky, Slovanský ústav AV ČR, Praha 2014, s. 408-424. Otázky a úkoly: vybrat klíčová slova; srozumitelně formulovat hlavní teze textu a přednést je ostatním posluchačům; napsat anotaci studie; v čem jsou náležitosti tvorby odborného textu?
4. různé přístupy ke zvolenému tématu (ideologie a literatura),
9.
5. Michaela Pešková: "Nový člověk" - historická realita, nebo ideologický fantom? in táž: Idea "Nového člověka" v ruské literatuře
20. a
30. let
20. století., Západočeská univerzita, Plzeň 2012, s. 23-54. Katerina Clarková: Co je socialistický realismus a co vedlo k jeho přijetí jako oficiální metody sovětské literatury. in táž: Sovětský román. Dějiny jako rituál, Academia, Praha 2015, s. 49-74. Otázky a úkoly: hlavní teze vybraných kapitol; zhodnocení přístupů k danému tématu prezentace vlastní písemné práce/eseje (cca 4 NS)
Část vyučovaná dr. Tumisem:
Cílem čtyřhodinového kurzu bude seznámit studenty se základními informacemi pro psaní odborného textu. Kurz si bude klást otázku, co vlastně odborný text je (definice), jak přistupovat k jeho přípravě (heuristika), naučí studenty vytvářet poznámkový aparát a základně se orientovat v historiografické produkci (časopisy, knihy, archivy). Součástí kurzu bude exkurze do Slovanské knihovny.
Část vyučovaná dr. Čermákem:
Cílem této části kurzu je seznámení s lingvistiky zaměřenými slavistickými a rusistickými časopisy, způsoby vyhledávání lingvistických textů, jejich specifika při uvádění v poznámkovém aparátu, interpretace lingvistického textu, zpracování odborné anotace a klíčových slov. Součástí bude exkurze do Slovanského ústavu AV ČR, v. v. i., a informace o probíhajícím elektronickém zpracování lexikografických a dialektologických projektů východoslovanských jazyků.
Část vyučovaná dr. Kosákovou:
Kurs se v první řadě zaměřuje na odborný text a styl; věnovat se mu bude jednak po stránce teoretické (četba a rozbor studií, základní charakteristika a parametry odborného textu, klíčové pojmy), tak praktické (tvorba vlastních kratších textů). Kurs zároveň slouží jako úvod do literárněvědného myšlení: s jeho pomocí si studenti ujasní nástroje, jak uchopit literárního dílo, čeho si při jeho rozboru všímat.