Literatury východní Evropy středověku a raného novověku I.
Volba tématu. Charakter práce.
Vyhledávání bibliografických podkladů. Bibliografie a jejich sestavování.
Pracovní plán. Obsah jako pracovní osnova.
Vytvoření konečné verze konspektu práce.
Příprava teoretické části práce.
Příprava analytické části práce. Zásady shromažďování a analýzy potřebného materiálu.
Diskuse o vybraných teoret. problémech na základě studia odborné literatury týkající se zvoleného tématu.
Diskuse o vybraných teoret. problémech na základě studia odborné literatury týkající se zvoleného tématu.
Diskuse o vybraných teoret. problémech na základě studia odborné literatury týkající se zvoleného tématu.
Analýza shromážděného materiálu. Vybrané problémy.
Analýza shromážděného materiálu. Vybrané problémy.
Analýza shromážděného materiálu. Vybrané problémy.
Analýza shromážd ěného materiálu. Vybrané problémy.
Metodologie v baltistice II.
Volba tématu. Charakter práce.
Vyhledávání bibliografických podkladů. Bibliografie a jejich sestavování.
Pracovní plán. Obsah jako pracovní osnova.
Vytvoření konečné verze konspektu práce.
Příprava teoretické části práce.
Příprava analytické části práce. Zásady shromažďování a analýzy potřebného materiálu.
Diskuse o vybraných teoret. problémech na základě studia odborné literatury týkající se zvoleného tématu.
Diskuse o vybraných teoret. problémech na základě studia odborné literatury týkající se zvoleného tématu.
Diskuse o vybraných teoret. problémech na základě studia odborné literatury týkající se zvoleného tématu.
Analýza shromážděného materiálu. Vybrané problémy.
Analýza shromážděného materiálu. Vybrané problémy.
Analýza shromážděného materiálu. Vybrané problémy.
Analýza shromážděného materiálu. Vybrané problémy.
* Literární seminář
Program: od 2. sezení: Ju. Lotman: Struktura chudožestvennogo teksta. (Iskusstvo, Moskva 1970) či na: http://adview.ru/wp-content/uploads/2015/09/Yu_M_Lotman_Struktura_Teksta.pdf
[oddíl 8.: Kompozicija slovesnogo chudožestvennogo proizvedenija] (v elektronické verzi s. 132 an.)
Úvod: program semináře, rozdělení termínů prezentace tezí bak./dipl. práce, obecné náležitosti tvorby odborného textu, podoba bibliografického údaje. Otázky. 1. a) Zápis bibliografického údaje, způsob citování: poznámky pod čarou, tzv. „americká“ citace, seznam literatury.
Umberto Eco: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia 1997. [kapitoly Dostupnost pramenů; Bibliografická citace, s. 71-81 a 91–113]. b) Typy vydání: vydání čtenářské a kritické. Aparát: různočtení, komentáře a vysvětlivky.
Н. В. Гоголь: Записки сумасшедшего. ин: Н.В.Г.: Повести, т. 3, Академия наук СССР Институт литературы (Пушкинский дом), Издательство Академии наук СССР 1938, Варианты: от с. 553; Комментарии с. 697-705. 2. teze:
Ju. Lotman: kap. Ramka; Problema chudožestvennogo prostranstva (s. 255-279)
Co je cílem každé kapitoly? Jejich hlavní termíny a teze. Anotace.
Vlastní příklady (z bp/dp či mimo ni) rozšiřující danou problematiku. 3. teze:
Ju. Lotman: kap. Problema sjužeta; Ponjatie personaža (s. 280-295)
Najít klíčové termíny a vyhledat je v jiných příručkách (uvést příručky, komparovat obsahy hesla, zhodnotit jejich přínos.) 4. teze:
Ju. Lotman: kap. O specifike chudožestvennogo mira; Personaž i charakter (s. 296-314) 5. teze:
Ju. Lotman: kap. Kinematografičeskoje ponjatie „plan“ o literaturnyj tekst; Točka zrenija teksta (s. 315-334)
Jaký je Lotmanův přístup k uměleckému dílu? V čem vidíte přednosti a slabiny předkládaného konceptu jako celku? Stručné písemné zhodnocení dané metodologie.
Úvod (14. 10.): program semináře, rozdělení termínů prezentace tezí, obecné náležitosti tvorby odborného textu, podoba bibliografického údaje. Otázky studentů.
• Literatury východní Evropy středověku a raného novověku I.
Vyučující: PhDr. Marek Příhoda, Ph.D.
Cílem semináře je seznámit posluchače se základními postupy při psaní odborných textů a s prameny i sekundární literaturou vztahující se k vývoji literatur východní Evropy od středověku do 18. století. S ohledem na předmět výuky poskytne seminář přehled o proměnách písma a pravopisných norem v prostoru východní Evropy a o zásadách běžného a odborného přepisu do češtiny. Důležitou součástí semináře bude úvod do terminologie oboru. Obecné zásady budou uplatněny při rozboru konkrétních textů, kde dojde k užití geografických, historických a odborných termínů v rozporu se zásadami vědecké práce. Důraz bude kladen na terminologickou přesnost, kritický přístup k pojmům a termínům vzhledem k českému prostředí a vědecké praxi.
Metodologie v baltistice II
Vučující: Mgr. Pavel Štoll, Ph.D.
Cílem semináře je poskytnout studentům metodologickou a tematickou průpravu pro vypracování bakalářské práce z oblasti baltistiky. Seminář bude zaměřen jednak na analýzu jednotlivých částí a aspektů vznikajících bakalářských prací, jednak na praktické písemné zpracování zvoleného (zadaného) tématu bakalářské práce. Tento rozbor či korekce se bude týkat jak koncepce a metodologie bakalářské práce, tak i stylu, formulací a formální stránky psaní odborného textu, včetně bibliografie a způsobu citování. Pozornost bude rovněž věnována práci s odbornou literaturou a zpracovávání dílčích otázek.
* Literární seminář
Mgr. Hana Kosáková, Ph.D.
Kurs je zaměřen na osvojení si základních náležitostí tvorby odborného textu. Podmínkou splnění zápočtu je kromě aktivní účasti na semináři v ZS prezentace hlavních tezí připravované práce, provázená diskusí v semináři; v LS odevzdání jedné kapitoly (rozsah cca 10 NS), odpovídající kritériím odborného textu (styl, výklad, poznámkový aparát apod.), která bude s časovým předstihem rozeslána ostatním účastníkům semináře s cílem, že se stane předmětem jejich posouzení.
Vlastní program kursu v ZS tvoří vybrané odborné (literárněvědné) texty, představující směrodatné podněty v myšlení o literatuře - jejich studium a následná diskuse bude doprovázena dalšími dílčími otázkami a úkoly směřujícími k nácviku tvorby odborného stylu.
Součástí semináře může popřípadě být také prezentace odborného textu (na základě vlastního výběru studenta) inspirativního pro bakalářskou/diplomovou práci - týká se studentů v pokročilejším stadiu psaní pr áce.