Témata: 1. Identifikace a sebeidentifikace; hranice historické a objektivní (přirozené, mimohistorické) periodizace; Literární žánry podstatné pro literaturu 19. st.2.
Literatura a literární historie: posloupnost tradice a její rozbití a střety (Společné a rozdílné v díle Jonase Šulcase a K. Donelaitise).3.
Pozice spisovatele a literární vědomí: způsob pojímání literárního bytí, jeho charakter a formy (na základě ?Ročních dob" K. Donelaitise; osobnost D.
Pošky v kulturně literárním kontextu epochy).4. Vydavatelská činnost, periodika, literární kritika: Aušra, Varpas, Žemaičiu ir Lietuvos apžvalga aj.
Tvorba Kudirky a její ohlas v litevské kultuře.5. Litevská literatura v evropském kontextu: litevská literatura a Rusko, Skandinávie, Polsko aj.
Problém uměleckého následování a vlivů (na materiálu litevské bajky - Staniavičiusovy bajky. Ve stopách Šulcase a Donelaitise, tradice a jedinečnost).6.
A. Strazdas a Maironis - dva směry vývoje litevské poezie.7.
Donelaitis a Mažvydas, Žemait?e a Maironis jako základ a protiklad: spojení tradice a inovace, problém vzájemných vztahů mezi literaturami 19. a 20. st.8. Vztah poezie i prózy 19. st.
Prvky krásné literatury v historické próze S. Daukantase a postupné formovaní umělecké prózy (Žemait?, Valančiuse).9. ?.
Baranauskasův ?Anykšči? šilelis". Historie publikace.10.
Podíl ochranovské tradice na konstituci novodobé lotyšské literatury. Ochranovské rukopisy, dílo J.
Ru??nse.11. Časy zeměměřičů bratrů Kaudz?teových jako první román v Pobaltí, jeho ochranovské pozadí a význam pro vývoj lotyšské literatury.12. Lotyšský národní epos Láčplésis (A.
Pumpurs), jeho inspirace a pozdější transformace.13. V ývoj realismu v lotyšské literatuře 19. století.
Dílo R. Blaumanise.
Cílem předmětu je posluchače seznámit se základním vývojem a aspekty dějin klasické litevské a lotyšské literatury. Student si osvojuje základní vývojové tendence literatury svého areálového jazyka a je seznámen se základními poznatky o vývoji bezprostředně sousedících a paralelně se vyvíjejících literatur. Tematické okruhy vycházejí z problematiky vývojové dynamiky a periodizace novodobých literatur daného areálu. Výuka je zaměřena nejen na postižení proměn estetických a ideových východisek, ale zároveň usiluje o poetologickou a žánrovou charakteristiku jednotlivých vývojových fází. Tento aspekt komparace vývoje literatur je významným předpokladem komparativního výkladu vývoje literatur 19. století.
Přednáška probíhá on-line podle pokynů vyučujícího.