Charles Explorer logo
🇨🇿

Další areálový jazyk II.: Ukrajinský jazyk

Předmět na Filozofická fakulta |
AVS500065

Sylabus

1. Vzdělání. Škola. Lingvoreálie. Slovesa dokonavá a nedokonavá. Přítomný čas sloves znaty, vmity, rozmovljaty, volodity. Modální slovesa v přítomném a budoucím čase. 2. Substantiva 2. deklinačního typu (tvrdý vzor). Alternace hlásek. Příslovce času, místa, způsobů. Základní

číslovky. Shoda číslovek se jmény. Nová slova a konstrukce. 3. Univerzita. Nejstarší vysoká učení na Ukrajině. Lingvoreálie. Substantiva 2. deklinačního typu (měkký vzor).

Deklinace přivlastňovacích zájmen mij, tvij, svij. Zájmena jakyj, kotryj. 4. Slovesa navčatysja, navčaty, pracjuvaty. Předložkové vazby. 5. Povolání. Profese a zaměstnání. Lingvoreálie. Názvy muže a ženy podle profesí. Tvoření přechýlených jmen.

Deklinace substantiv 2. deklinačního typu (smíšený vzor). Koncovky a/y. 6. Minulý čas sloves. Předložkové vazby. Spojky vyjadřující vztah příčiny. 7. Každodenní život. Pracovní den. Lingvoreálie. Pracovní poměry a základy zdvořilé komunikace. Deklinace substantiv 3. deklinačního typu. 8. Tázací zájmena. Předložky s časovým významem. Spojky vyjadřující vztah podmínky a účelu. Opakování slovesných forem přítomného a minulého času. 9. Jací jsme a jak vypadáme? Zevnějšek a charakterové rysy člověka. Vzhled a povaha. Budoucí čas dokonavých a nedokonavých sloves. 10. Deklinace substantiv 4. deklinačního typu. Nesklonná jména v ukrajinštině. Předložkové vazby. 11. Antonymická adjektiva a adverbia. Stupňování adjektiv. 12. Základy zdvořilého chování. Soukromá a veřejná komunikace. Lingvoreálie. Substantiva singularia tantum a pluralia tantum. Nepravidelná slovesa. 13. Opakovací cvičení. Diktát.

Anotace

Vstupní jazyková kompetence studenta odpovídá stupni A1 Evropského referenčního rámce pro jazyky. Kurz si klade za cíl zdokonalovat výslovnost spisovné ukrajinštiny, nadále osvojovat korektní pravopis, rozšiřovat lexikálně-gramatický materiál na základě vyznačených tematických okruhů (oblast každodenního života, témata nutná pro filologa - ukrajinistu), rozvíjet konverzační schopnosti a dovednosti posluchačů a zabývat se základními problémy při překladu z jazyka do jazyka.

Velká pozornost bude věnována práci s texty (poslech, čtení, psaní). Výstupní jazyková kompetence studenta odpovídá úrovni A2 Evropského referenčního rámce pro jazyky.