Předmět se zaměřuje na metodologii historiografie. Studenti se pod vedením vyučujícího věnují interpretaci textů, které zastupují klíčová paradigmata poválečné historické vědy.
Klade se důraz na diskuzi problémů, které jsou součástí tematického okruhu otázek z metodologie historické vědy u SDZK. Seminář nabízí přehled o vývoji metod historického výzkumu, zasazuje historiografii do interdisciplinárního kontextu a otevírá prostor pro aplikaci konkrétních forem historického výzkumu v rámci dizertační práce.
Předmět je otevřen externistům a hostům, kteří prezentují pluralitu metodologických přístupů k výzkumu historie. Vedle konkrétních historických témat a jejich metodologické reflexe se předmět věnuje i obecn ým epistemologickým otázkám, jež jsou specifické pro poznávání minulosti.
Důležitou roli hraje též otázka pojmů, vědeckého jazyka a stylu. V prvním roce studia se studenti aktivně zapojují prostřednictvím koreferátů a diskuzí nad odbornými texty.
V druhém roce studia se předmět zaměřuje na aplikaci konkrétních metodologií do badatelské praxe. Studenti prezentují metodologická východiska svých dizertací a aplikují metody na historické prameny.
Předmět se vyučuje seminární formou s 14denní frekvencí. Během prvního roku studia získává student zápočet za aktivní účast na semináři, čtení a interpretaci textů, v druhém roce je hodnocen za metodologicky založenou prezentaci výzkumu a text, který zachycuje metodologická východiska práce a může být součástí dizertace.