Výuka probíhá v bloku 4 vyučovacích hodin 1 x za 14 dní. V sylabu jsou vždy 2 vyučovací hodiny spojené do ?dvouhodinovky? (90 min). Cíle předmětu: Cílem předmětu je poskytnout posluchačům orientaci ve vybraných obecných společenskovědních tématech (z filosofie, psychologie, sociologie), která tvoří důležitý rámec pro pochopení užívání návykových látek a návykového chování obecně, ale obvykle se ve speciálních předmětech nepřednášejí. Posluchač by se měl v těchto tématech orientovat pojmově, mít základní přehled a schopnost aplikace ve speciálních předmětech a v případové práci.
1. Přednáška 1: Úvod do předmětu, základní pojmy a definice Anotace: Úvod do předmětu. Pojem ?zdraví? a ?duševní zdraví?. Nejčastější definice duševního zdraví, duševní zdraví jako pozitivní potenciál na rozdíl od duševní nemoci či poruchy. Duševní zdraví v rodině a ve společnosti. Podpora duševního zdraví oproti sociální deviaci a stigmatizaci. Klíčové pojmy: Zdraví ? duševní zdraví - definice WHO ? bio-psycho-sociální přístup ? potenciál pro duševní zdraví ? duševní nemoc - sociální deviace ? stigmatizace
2. Přednáška 2: Duševní zdraví a osobnostní zralost Anotace: Osobnost z pohledu vývojových teorií. Zralost psychosexuální a psychosociální. Vývojové úkoly v období dozrávání osobnosti, důsledky nevyrovnání se s vývojovými úkoly. Nezralost psychologická, vztahová, sociální, konformita, závislost. Klíčové pojmy: Zralá/nezralá osobnost ? zralost/nezralost psychosexuální a psychosociální ? vývojové úkoly
3. Přednáška 3: Životní orientace a životní smysl Anotace: Existenciální pojmy důležité pro pomáhající profese. Úcta k životu, hledání životního smyslu, seberealizace, pro-sociální životní orientace. Životní krize, význam hodnotového systému. Vnitřní a vnější zdroje podpory Klíčové pojmy: Smysl života ? životní orientace ? životní krize - hodnoty - zdroje podpory
4. Seminář 1: Případové ilustrace Anotace a klíčové pojmy: Osvětlení některých klíčových pojmů a teorií na případovém materiálu se zřetelem na význam pro užívání návykových látek a návykové chování obecně
5. Přednáška 4: Tradiční role a jejich vývoj 1 Anotace a klíčové pojmy: Pojem rodiny a rolí v rodině. Rodiče, prarodiče, děti, příbuzní. Vývoj rolí a vztahových vzorců v minulosti a současnosti.
6. Přednáška 5: Tradiční role a jejich vývoj 2 Anotace a klíčové pojmy: Mateřství, vztah matka/dítě, ochrana života a vztahu. Vývoj rolí a vztahových vzorců v minulosti a současnosti.
7. Seminář 2: Tradiční role a jejich vývoj 3 ? případové ilustrace Anotace a klíčové pojmy: Mužství, ženství, dětství, dospívání. Vzory a hrdinové, kulturní vlivy. Vývoj rolí a vztahových vzorců v minulosti a současnosti. Osvětlení některých klíčových pojmů a teorií na případovém materiálu se zřetelem na význam pro užívání návykových látek a návykové chování obecně
8. Přednáška 6: Životní styly a životní dráhy Anotace a klíčové pojmy: Životní styly a životní dráhy v minulosti a v současnosti. Typy (archetypy) dle C.G.Junga a Z.Baumana. Tradiční, moderní a postmoderní životní styly. Význam pro užívání návykových látek a návykové chování obecně.
9. Přednáška 7: Životní styly moderny Anotace a klíčové pojmy: Konsumní, výkonový, kreativní životní styl. Bohémství, hippie a jejich pokračovatelé. Význam pro užívání návykových látek a návykové chování obecně.
10. Seminář 3: Životní styly uživatelů návykových látek Anotace a klíčové pojmy: Problémoví uživatelé a závislí - ilustrace na případovém a mediálním materiálu
11. Seminář 4: Životní styly uživatelů návykových látek ? pokračování Anotace a klíčové pojmy: Experimentátoři a rekreační uživatelé - ilustrace na případovém a mediálním materiálu
12. Přednáška 8: Životní styly postmoderny Anotace a klíčové pojmy: Orientace na životní prostředí. Orientace na rovné příležitosti: feminismus, gender aspekty, rasové aspekty, negativní/pozitivní diskriminace
13. Přednáška 9: Životní styly postmoderny ? pokračování Anotace a klíčové pojmy: Orientace na výživu a potravní chování. Stravovací návyky, diety, potravinové doplňky. Vliv módy, rizika.
14. Seminář 5: Subkultury postmoderny Anotace a klíčové pojmy: Sociologické charakteristiky a Ilustrace na audiovizuálním materiálu
15. Seminář 6: Subkultury spojené s hudebními směry Anotace a klíčové pojmy: Sociologické charakteristiky a Ilustrace na audiovizuálním materiálu Požadavky k zápočtu: Účast aspoň 80%, aktivita, autoreferát z literatury na zadané téma Požadavky ke zkoušce: Písemný test a ústní zkouška dle seznamu témat:
1. Pojem ?zdraví? a ?nemoc?
2. Nejčastější definice duševního zdraví
3. Duševní zdraví v rodině a ve společnosti
4. Sociální deviace a stigmatizace
5. Zralost psychosexuální a psychosociální
6. Vývojové úkoly v období dozrávání osobnosti
7. Nezralost psychologická, vztahová, sociální
8. Existenciální pojmy důležité pro pomáhající profese
9. Úcta k životu
10. Životní smysl, hledání životního smyslu
11. Seberealizace
12. Pro-sociální životní orientace
13. Životní krize, význam hodnotového systému
14. Vnitřní a vnější zdroje podpory
15. Pojem rodiny a role v rodině
16. Vývoj rolí a vztahových vzorců v rodině minulosti a současnosti
17. Mateřství, vztah matka/dítě
18. Mužské a ženské role
19. Životní etapy: dětství, dospívání, dospělost, stárnutí, stáří
20. Kulturní vlivy na formován í životních rolí a pojetí životních etap
21. Archetypy
22. Životní dráhy v minulosti a současnosti
23. Pojem životního stylu
24. Tradiční, moderní a postmoderní životní styly
25. Konsumní, výkonový a kreativní životní styl
26. Alternativní životní styly
27. Životní styly uživatelů návykových látek
28. Ekologický životní styl
29. Feminismus, gender problematika
30. Multikulturnost, xenofobie, rasová problematika
31. Životní styly vztažené k potravnímu chování
32. Životní styly vztažené k hudbě
Stručná anotace předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s významnými koncepty duševní hygieny a životního stylu (představit významné autory a teorie v daných oblastech). Spolu s tím je pak praktická část doplněna o nácvik a vyzkoušení si vybraných metod duševní hygieny. Samostatně je věnována pozornost prevenci vyhoření (burning-out syndrom) a možnostem jeho předcházení, rozpoznání a terapeutickému ovlivnění.