Obsah blok 1
Přednáška a seminář 1
Úvod do předmětu
Anotace
Pedagogika-normativní, explanativní, explorativní, výchova v širším a užšším pojetí, vzdělávání, speciální pedagogika -základní rozdělení, navazující vědy, termíny, definice. Struktura pedagogiky
Klíčové pojmy základní terminologie, definice
Přednáška a seminář 2
Historický vývoj teorií
Anotace
Stručné dějiny pedagogiky a vývoj pedagogických přístupů, komparace hlavních myšlenek vybraných významných pedagogických osobností - kritická analýza. Myšlenky historických ped. osobností z hlediska prevence rizikového chování..
Klíčové pojmy
Dějiny pedagogiky, osobnosti pedagogiky, struktura pedagogiky
Přednáška a seminář 3
Výchova a vzdělávání
Anotace
Dichotomie výchovy, vymezení edukace -výchova a vzdělávání. Cíle, činitele, prostředky, etapy výchovy, intencionalita výchovy, individuální a společenské hledisko, výchovné styly, výchovné principy u dětí a mládeže s rizikovým chování ve školním prostředí a v adiktologické praxi
Klíčové pojmy
Dichotomie výchovy, výchovné styly, výchovné principy
Přednáška a seminář 4
Probleamtika traumatu u dětí s RCH
Anotace
Úvod do problematiky traumatu, definice, formy, odraz ve školství, souvislosti s duševním zdravím a rizikovým chováním
Klíčové pojmy
Trauma, definice, projevy, konsequence
Doporučená literatura a studijní materiály: dop. aktuální lit.
Blok 2
Přednáška a seminář 5
Segregace, integrace ve školství
Anotace
Axiologická dimenze integrace -modely a sociální aspekty integrace- medicínský, sociálně patologický, model prostředí, antropologický model, ekologický model ve vztahu k jednotlivým typům postižení. Vývoj od modelu segregace po model inkluze v kontextu rizikovému chování a užívání drog.
Klíčové pojmy
Integrace, segregace, axiologická dimenze integrace
Přednáška a seminář 6
Inkluzivní přístup
Anotace
Užší a širší pojetí inkluze, inkluzivní prostředí x exkluze, inkluzivní principy, děti se speciálními vzdělávacími potřebami a děti s potřebou podpůrných opatření, vzdělávací a výchovné potřeby pro děti a mládež. Inkluzivní přístup v adiktologické praxi, inkluzivní společnost.
Klíčové pojmy
Inkluze, principy inkluze a přístup v adiktologicé praxi
Přednáška a seminář 7
Socializace
Anotace
Principy socializace, pravidla, hodnoty a normy,vlivy socializace, mechanismy socializace. Vývoj socializace, sebeuvědomování, transgenerační přenosy a vliv na socializaci, reintegrace, resocializace.
Klíčové pojmy
Socializace, vývoj socializace, reintegrace, resocializace
Přednáška a seminář 8
Mentalizace
Anotace
Teorie duševních stavů - mentalizace, empatie, morální vývoj a rozhodování, mozek jako sociální orgán.
Klíčové pojmy
Teorie duševních stavů a mentalizace, empatie, morální vývoj
Doporučená literatura a studijní materiály:
Fonagy, P., Gergely,G., Jurist, E.L., Target, M.: Afect Regulation, Mentalization, and the Development oh the Self, Other Press, New York, 2002
Helus, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy, 1. vyd., Praha, Grada Publishing, a.s., 2007, ISBN 978-80-247-1168-3
Hájková, V, Strnadová,I (2010) Inkluzivní vzdělávání, Grada. Praha, ISBN 978-80-247-3070-7
Vojtová,V. (2010) Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. PF MU. Brno 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 http://is.muni.cz/th/104745/pedf_b/bakalarska_prace.pdf
Blok 3
Datum a místo přednášky/semináře:
Přednáška a seminář 9
Teorie attachmentu, dyadický vztah
Anotace
Základy teorie attachnmetu, (vztahové vazby), intergrativní model attachmentu, attachment od dětství - dospělost, vývojové stádia formování attachmentu, typy emocionálního pouta, symbióza x separace při léčbě závislostí
Klíčové pojmy
Teorie a Integrativní model attachmentu, typy emocionálního pouta
Přednáška a seminář 10
Bonding, attachment
Anotace
Taxonomie vazebného připoutání, formy attachmentu. Poruchy x rizikové faktory attachmentu vliv na vzdělávání, sociální interakce, sebeuplatnění. Kazuistiky u uživatelů drog (poruchy chování, poruchy osobnosti, závislosti aj.). Podoby bondingu, attachmentu u uživatel drog v residenčních, výchovných zařízeních.
Klíčové pojmy
Formy vazebného připoutání, poruchy a rizikové faktory,
Přednáška a seminář 11
Význam vztahu ve výchově a v adiktolog. praxi
Anotace
Význam attachmentu v raném vztahu a vliv na vzdělávání, vývoj mozku, neuropsychologický model a regulace emocí, vliv na socializaci. Projevy chování dětí a adolescentů, dospělých s poruchami attachmentu v rodině a residenční výchovné péči a dalších zažízeních. Význam bezpečného attachmentu u problémových užívatelů drog v etopedických zařízeních.
Klíčové pojmy
Význam attachmentu, regulace emocí, projevy chování u poruch attachmentu
Přednáška a seminář 12
Psychopatologie attachmentu u uživatelů drog
Anotace
Poznatky z výzkumu uživatelek drog v těhotenství, užívání drog v rodině, vliv na výchovu a vzdělávání, mezigenerační rizika, možnosti včasných terapeutických a výchovných intervencí, intervence v adolescenci. Poruchy attachmentu jako dominanta funkčního poškození v kontextu vývojového traumatu, vliv na vzdělávání. Kazuistiky uživatelů drog, terapie.
Klíčové pojmy
Psychopatologie attachmentu, vývojové trauma, mezigenerační rizika
Doporučená literatura a studijní materiály:
Barnard, M. (2011) Drogová závislost a rodina, Triton
Brisch, K., H. (2011) Poruchy vztahové vazby, Portál
Pöthe, P. (2001) Kriminální chování a kvalita raného vztahu.Sborníku «Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence, Praha, Futurum
Vavrda,V. (2005) Otázky soudobé psychoanalýzy, tradice a současnost. Nakl. LN, Praha
Blok 4
Přednáška a seminář 13
Multikurturní výchova
Anotace
Multikulturní výchova-terminologie, výchova k toleranci a rovným příležitostem, cizinci a etnika, homosexualita, homofobie, uprchlíci, azylanti. Školské zařízení pro děti cizinců a NNO, specifika vzdělávání národnostních menšin, role adi
Stručná anotace předmětu:
Posluchač získá základní teoretickou orientaci v pedagogice a speciální pedagogice, zejména v etopedii. Kriticky se seznámení s problematikou základní terminologie, teorie a praxe, je schopen uplatnit vlastní postoje k existující praxi a teorii pedagogiky a speciální pedagogiky s provázaností na adiktologickou problematiku. Obeznámí se, jak se výchovné aspekty uplatňují při práci s ohroženými dětmi, mládeží a dospělými v adiktologických a školských zařízeních. Posluchač je schopen popsat aktuální teoretické a praktické poznatky a využívat je v kontextu adiktologické teorie a praxe.
Výuka předmětu je tvořena zejména ze seminářů a z praktického seznámení problematiky formou cvičení a exkurzí. Výuka předmětu tak bude probíhat ve dvou formách: první zaměřené zejména na teorii; druhé zaměřené především na problematiku praxe. Teorie bude podpořena samostatnou četbou literatury a dalšími zdroji.