Vedoucí předmětu: PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. e-mail: marketa.gerlichova@vfn.cz pracoviště Klinika rehabilitačního lékařstvíMísto výuky: výuková místnost KRL REHAP 1 Přednášky budou probíhat včase
11.00 -
12.30: - výuková místnost REHAP1,
1.patro, posluchárna KRL, Albertov 7 - informace ohledně cvičení a exkurzí budou včas oznámeny TÉMATA
1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, vývoj oboru, systém speciální pedagogiky, předmět a cíle oboru.
2. Historie výchovy a vzdělávání v Evropě, ve světě i u nás.
3. Počátky vzdělanosti u nás.
4. Jan Amos Komenský, život a dílo. Komenského pedagogické zásady a využitelnost jeho přístupu u osob se zdravotním znevýhodněním.
5. Osobnost v pedagogickém procesu. Vhodné a nevhodné osobnostní rysy, způsoby komunikace a jednání. Typy rolí v terapeutickém procesu. Typ konfliktní osobnosti a funkční jednání s problematickými osobami.
6. Předpoklady pro efektivní didaktický přístup fyzioterapeuta či ergoterapeuta při edukaci pacienta.
5. Alternativní školy, (Waldorfská, Montessori, Daltonská, …), jejich specifika. Využití těchto modelů výuky ve speciální pedagogice a v praxi fyzioterapeuta či ergoterapeuta.
6. Základní modely vyučování. Současné pedagogické směry. Hlavní rozdíly při výuce v běžných a alternativních školách.
7. Odborný přístup k lidem s řečovým postižením, verbální a nonverbální komunikace.
8. Základní přístupy k edukaci trivia (čtení, psaní, počítání) ve speciální pedagogice.
9. Logopedie, typy poruch řeči.
10. Základy somatopedie a specifický přístup k osobám s tímto typem disability.
11. Specifika osob s mentálním postižením, terapeutický přístup.
12. Specifický přístup k osobám se zrakovým postižením, tyflopedie.
13. Specifický přístup k osobám se sluchovým postižením, surdopedie.
14. Specifika klientů z oblasti etopedie.
15. Specifika klientů s kombinovaným postižením.
16. Specifika ososb s PAS (poruchou autistického spektra) .
17. Pojmy reedukace, kompenzace a rehabilitace.
18. Pojem lateralita a její zákonitosti.
19. Termíny: raná péče, speciálně pedagogické centrum, rehabilitační třída, základní škola speciální, alternativní a augmentativní komunikace.
20. Základní systém organizace péče o lidi s disabilitou, včetně školství a profesní přípravy.
21. Integrace dětí se zdravotním znevýhodněním do běžných škol a mezi vrstevníky.
22. Integrace osob se zdravotním znevýhodněním do společnosti a na normální trh práce.
23. Inkluze a integrace ve speciální pedagogice.
24. Andragogika
25. Poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie,…).
27. Hyperaktivita, ADHD syndrom.
28. Osoby se sociálním znevýhodněním.
29. Vhodný přístup terapeuta k osobám z odlišných kulturních a etnických skupin.
30. Kvalita života osob se zdravotním znevýhodněním.
The course in Special Education covers basic terms of Pedagogy and Special Education. Students will learn about the main historical approches to education.
The course presents an overview of the complexity of educational process and focuses on the issue of people with special needs. Communication techniques between health professionals and the deaf, blind, physically or mentally disabled or people with communication disabilities will also be included.
Practical experience with people with special needs is integrated in the course.