výuková místnost KRL REHAP 1
\r\nPřednášky budou probíhat včase 11.00 - 12.30:
\r\n- výuková místnost REHAP1, 1.patro, posluchárna KRL, Albertov 7
\r\n- informace ohledně cvičení a exkurzí budou včas oznámeny
TÉMATA
\r\n1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, vývoj oboru, systém speciální pedagogiky, předmět a cíle oboru.
\r\n2. Historie výchovy a vzdělávání v Evropě, ve světě i u nás.
\r\n3. Počátky vzdělanosti u nás.
\r\n4. Jan Amos Komenský, život a dílo. Komenského pedagogické zásady a využitelnost jeho přístupu u osob se zdravotním znevýhodněním.
\r\n5. Osobnost v pedagogickém procesu. Vhodné a nevhodné osobnostní rysy, způsoby komunikace a jednání. Typy rolí v terapeutickém procesu. Typ konfliktní osobnosti a funkční jednání s problematickými osobami.
\r\n6. Předpoklady pro efektivní didaktický přístup fyzioterapeuta či ergoterapeuta při edukaci pacienta.
\r\n5. Alternativní školy, (Waldorfská, Montessori, Daltonská, …), jejich specifika. Využití těchto modelů výuky ve speciální pedagogice a v praxi fyzioterapeuta či ergoterapeuta.
\r\n6. Základní modely vyučování. Současné pedagogické směry. Hlavní rozdíly při výuce v běžných a alternativních školách.
\r\n7. Odborný přístup k lidem s řečovým postižením, verbální a nonverbální komunikace.
\r\n8. Základní přístupy k edukaci trivia (čtení, psaní, počítání) ve speciální pedagogice.
\r\n9. Logopedie, typy poruch řeči.
\r\n10. Základy somatopedie a specifický přístup k osobám s tímto typem disability.
\r\n11. Specifika osob s mentálním postižením, terapeutický přístup.
\r\n12. Specifický přístup k osobám se zrakovým postižením, tyflopedie.
\r\n13. Specifický přístup k osobám se sluchovým postižením, surdopedie.
\r\n14. Specifika klientů z oblasti etopedie.
\r\n15. Specifika klientů s kombinovaným postižením.
\r\n16. Specifika ososb s PAS (poruchou autistického spektra) .
\r\n17. Pojmy reedukace, kompenzace a rehabilitace.
\r\n18. Pojem lateralita a její zákonitosti.
\r\n19. Termíny: raná péče, speciálně pedagogické centrum, rehabilitační třída, základní škola speciální, alternativní a augmentativní komunikace.
\r\n20. Základní systém organizace péče o lidi s disabilitou, včetně školství a profesní přípravy.
\r\n21. Integrace dětí se zdravotním znevýhodněním do běžných škol a mezi vrstevníky.
\r\n22. Integrace osob se zdravotním znevýhodněním do společnosti a na normální trh práce.
\r\n23. Inkluze a integrace ve speciální pedagogice.
\r\n24. Andragogika
\r\n25. Poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie,…).
\r\n27. Hyperaktivita, ADHD syndrom.
\r\n28. Osoby se sociálním znevýhodněním.
\r\n29. Vhodný přístup terapeuta k osobám z odlišných kulturních a etnických skupin.
\r\n30. Kvalita života osob se zdravotním znevýhodněním.
","inLanguage":"cs"}]}Vedoucí předmětu: PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. e-mail: marketa.gerlichova@vfn.cz pracoviště Klinika rehabilitačního lékařstvíMísto výuky: výuková místnost KRL REHAP 1 Přednášky budou probíhat včase
11.00 -
12.30: - výuková místnost REHAP1,
1.patro, posluchárna KRL, Albertov 7 - informace ohledně cvičení a exkurzí budou včas oznámeny TÉMATA
1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, vývoj oboru, systém speciální pedagogiky, předmět a cíle oboru.
2. Historie výchovy a vzdělávání v Evropě, ve světě i u nás.
3. Počátky vzdělanosti u nás.
4. Jan Amos Komenský, život a dílo. Komenského pedagogické zásady a využitelnost jeho přístupu u osob se zdravotním znevýhodněním.
5. Osobnost v pedagogickém procesu. Vhodné a nevhodné osobnostní rysy, způsoby komunikace a jednání. Typy rolí v terapeutickém procesu. Typ konfliktní osobnosti a funkční jednání s problematickými osobami.
6. Předpoklady pro efektivní didaktický přístup fyzioterapeuta či ergoterapeuta při edukaci pacienta.
5. Alternativní školy, (Waldorfská, Montessori, Daltonská, …), jejich specifika. Využití těchto modelů výuky ve speciální pedagogice a v praxi fyzioterapeuta či ergoterapeuta.
6. Základní modely vyučování. Současné pedagogické směry. Hlavní rozdíly při výuce v běžných a alternativních školách.
7. Odborný přístup k lidem s řečovým postižením, verbální a nonverbální komunikace.
8. Základní přístupy k edukaci trivia (čtení, psaní, počítání) ve speciální pedagogice.
9. Logopedie, typy poruch řeči.
10. Základy somatopedie a specifický přístup k osobám s tímto typem disability.
11. Specifika osob s mentálním postižením, terapeutický přístup.
12. Specifický přístup k osobám se zrakovým postižením, tyflopedie.
13. Specifický přístup k osobám se sluchovým postižením, surdopedie.
14. Specifika klientů z oblasti etopedie.
15. Specifika klientů s kombinovaným postižením.
16. Specifika ososb s PAS (poruchou autistického spektra) .
17. Pojmy reedukace, kompenzace a rehabilitace.
18. Pojem lateralita a její zákonitosti.
19. Termíny: raná péče, speciálně pedagogické centrum, rehabilitační třída, základní škola speciální, alternativní a augmentativní komunikace.
20. Základní systém organizace péče o lidi s disabilitou, včetně školství a profesní přípravy.
21. Integrace dětí se zdravotním znevýhodněním do běžných škol a mezi vrstevníky.
22. Integrace osob se zdravotním znevýhodněním do společnosti a na normální trh práce.
23. Inkluze a integrace ve speciální pedagogice.
24. Andragogika
25. Poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie,…).
27. Hyperaktivita, ADHD syndrom.
28. Osoby se sociálním znevýhodněním.
29. Vhodný přístup terapeuta k osobám z odlišných kulturních a etnických skupin.
30. Kvalita života osob se zdravotním znevýhodněním.
Předmět Speciální pedagogika seznámí studenty s hlavními přístupy k výchově a učení člověka v průběhu dějin i v současnosti.
Dále se bude věnovat specifiku přístupu k lidem se speciálními potřebami a obory: Somatopedie, Psychopedie, Logopedie, Surdopedie, Tyflopedie, Etopedie. Nebudou chybět funkční přístupy komunikace u osob zdravotně znevýhodněných pro fyzioterapeutickou či ergoterapeutickou praxi. Studenti se účastní praktických cvičení v řadě zařízení věnujících se osobám se speciálními potřebami. V souladu s vývojem u nás i ve světě, bude výukový prostor věnován též procesu integrace a inkluze osob se speciálními potřebami ve společnosti.