Datum a místo přednášky : U Nemocnice 4, Praha 2, 1. patro 1. blok 1+2. Název
Úvodní hodina
Posluchači jsou seznámeni se strukturou semináře motiva čních rozhovorů a se způsobem výuky, jež kromě teoretických částí zahrnuje interaktivní elementy, skupinovou práci a řízenou diskusi.
Posluchači jsou seznámeni s cíli semináře, jsou reflektovány jejich specifické zájmy, očekávání, zkušenosti.
Teoretická východiska a referenční rámec motivačních rozhovorů (vznik, vztah k jiným přístupům, historie).
Datum a místo přednášky 2. blok 3. Název
Proč a jak se lidé mění (1)
Teorie změny
Kapitola z vývojové psychologie ? teorie attachmentu a následky poruch raného vývoje ve vztahu ke změně 4. Název
Proč a jak se lidé mění
(2)
Motivace, konfrontace, ambivalence, odpor
Co brání změně a proč
Motivace a odpor ? klient a terapeut
Postojové a terapeutické postupy, které brání motivaci
Datum a místo přednášky 3. blok 5. Název
Změna jako fenomén a proces (1)
Procháska, Di Clemente:Kolo změny
Kolo změny a osobnost, vztah k raným deficitům potře, traumatu
Fáze: Prekontemplace, kontemplace, determinace, akce, udržování, relaps) 6. Název
Změna jako fenomén a proces (2)
Procháska, Di Clemente:Kolo změny
Kolo změny a osobnost, vztah k raným deficitům potře, traumatu
Fáze: Prekontemplace, kontemplace, determinace, akce, udržování, relaps)
Datum a místo přednášky 4. blok 7. Název
Proces změny a práce poradce / terapeuta (1)
Osobnost terapeuta, kompetence terapeuta
(postoje, znalosti, dovednosti)
Kolo změny a motivační práce terapeuta 8. Název
Proces změny a práce terapeuta / poradce (2)
Osobnost terapeuta, jeho motivace, empatie
Téma předsudků
Integrativní přístup k technikám a metodám přímé práce
Datum a místo přednášky 5. blok 9. Název
Pět principů motivačních rozhovorů (1) 1. Vyjadřování empatie 2. Rozvíjení rozporů 3. Vyhýbání se argumentaci 10. Název
Pět principů motivačních rozhovorů (2) 4. Práce (tanec) s odporem 5. Podpora schopností a naděje u klienta
Datum a místo přednášky 6. blok 11. Název
Pět postupů (technik) motivačních rozhovorů
(1) 1.Otevřené otázky 2.Reflektivní naslouchání 12. Název
Pět postupů (technik) motivačních rozhovorů
(2) 3. Afirmace 4. Shrnování 5. Facilitace sebemotivujícího postoje (prohlášení)
Datum a místo přednášky 7. blok 13. Název
Překážky motivace (1)
Terapeutické a poradenské pasti ve vztahu k motivaci
Překážky na cestě v motivačních rozhovorech 14. Název
Překážky motivace (2)
Téma předsudků ve vztahu k motivačním rozhovorům
Téma ?agendy? terapeuta, organizace
Datum a místo přednášky 8. blok 15. Název
Struktura sezení, motivace a rychlá intervence
Vstup
Zaměření
Prostor
Most
Shrnutí
Motivační působení při terénní práci 16. Název
Sumarizace
Praktická cvičení
Případové studie
Diskuse
Stručná anotace předmětu:
Motivační rozhovory jsou poradenským a terapeutickým přístupem zaměřeným na podporu hledání vnitřní motivace ke změně chování. Základním principem je podpora klienta při zkoumání a řešení jeho ambivalence. Mají klinicky ověřenou účinnost a jsou používanou poradenskou metodou u problémů se závislostmi (alkohol, drogy, tabák, gambling), u poruch příjmu potravy, v časných i pokročilejších fázích kontaktu s klienty a pacienty různých zařízení (podpora motivace k léčbě, setrvání v léčbě, užívání medikace, změny životního stylu); jsou také účinné v prevenci vyhoření. Kromě klinického prostředí se motivační rozhovory využívají v lékařství, ve školství, ve výchovném a nápravném systému - při práci s mladistvými s problémovým chováním, v probační službě i ve vězení, široké uplatnění mají ve sféře personalistiky a managementu organizací. Důležitou součástí semináře je zkoumání procesů změny, podmínek vziku a rozvoje motivace ke změně a obecných předpokladů k vytvoření kvalitního pracovního vztahu s klientem.