Při procvičování anatomického i klinicko-patologického základu je v rámci jednotného sylabu věnována zvýšená pozornost určitým tematickým okruhům, a to s ohledem na oborové zaměření studentů: Ergoterapie, Fyzioterapie - opěrný a pohybový systém; Nutriční terapie - trávicí systém Porodní asistentka - urogenitální systém. Z praktických důvodů (např. odpadání výuky kvůli praxím) je plán výuky uveden pro 13 týdnů zimního semestru a 11 týdnů letního semestru. ZIMNÍ SEMESTR
1. Organizační náležitosti; úvod do latinské lékařské terminologie (základní vymezení terminologie anatomické a terminologie klinicko-patologické ve vztahu k programu kurzu; výslovnost)
2. Lingvistický úvod do anatomické terminologie: slovní druhy, gramatické kategorie, přívlastek. Analogie s češtinou. Gramatická terminologie.
3. Základy práce se substantivy: deklinační přináležitost, kmen, slovníkový tvar.
4. Substantiva I. deklinace
5. Substantiva II. deklinace
6. Adjektiva I. typu: výklad
7. Adjektiva I. typu: procvi čování
8. Substantiva III. deklinace: výklad
9. Substantiva III. deklinace: procvičování
10. Stupňování adjektiv (lexikalizované komparativy a superlativy).
11. Adjektiva II. typu: výklad
12. Adjektiva II. typu: procvičování
13. Substantiva IV. deklinace; substantivum V. deklinace; zkratky. LETNÍ SEMESTR
1. Úvod do problematiky kompozitních termínů: původ a typologie slovních základů, užívání spojovací samohlásky, obecná struktura kompozit, otázky synonymie a jazykové nepřesnosti kompozit.
2. Základní struktura a části lidského těla.
3. Opěrný a pohybový systém, část I. (kompozitní termíny)
4. Opěrný a pohybový systém, část II. - výklad (základní diagnózy - obecný úvod, diagnózy poranění, vyjadřování strany, gramatický dodatek, zkratky, typologie termínů pro zlomeniny)
5. Opěrný a pohybový systém, část II. - procvičování
6. Trávicí systém, část I. (kompozitní termíny)
7. Trávicí systém, část II. (základní diagnózy - obecný úvod, diagnózy vředů, lexikální dodatky)
8. Močopohlavní systém
9. Adaptace kompozit do češtiny. Dodatky k diagnózám (podezření a pravděpodobnost). Dýchací systém
10. Kardiovaskulární systém. Krev a lymfatický systém.
11. Nervový systém, smysly a smyslové orgány.
Kurz si klade za cíl poskytnout studentům bakalářských oborů Ergoterapie,Fyzioterapie, Nutriční terapeut, Porodní asistentka a Všeobecná sestra základní orientaci v řeckolatinské lékařské terminologii. Látka je rozložena do dvou semestrů, což umožňuje systémový vhled do dané problematiky jak z hlediska anatomického, tak z hlediska klinicko-patologického.
V první části kurzu, probíhající v zimním semestru, je student postupně seznamován s formálními pravidly fungování anatomických termínů a s gramatickým a lexikálním minimem, které mu umožní těmto strukturám rozumět a provádět s nimi základní gramatické operace. Pozornost je věnována výhradně jevům, majícím praktický význam a využití v anatomii.
Druhá část kurzu rozšiřuje problematiku o základní systém názvosloví patologických jevů a klinických zákroků. Jedná se o mimořádně důležitou součást lékařské terminologie. Student je veden ke schopnosti věcně i formálně chápat běžné klinicko-patologické termíny a interpretovat diagnózy s jednoduchou strukturou odpovídající gramatickému minimu probranému v zimním semestru. Zároveň se pokračuje v gramatickém a lexikálním procvičování anatomických struktur.