Obsahové zaměření přednášek:
1. Úvod do předmětu, pedagogika jako věda, předmět pedagogiky, základní didaktické pojmy
2. Systém pedagogických disciplín, atributy výchovy, sebevýchova
3. Faktory rozvoje lidského individua - dědičnost, prostředí, výchova
4. Organizační formy výuky
5. Organizace didaktického procesu, cíle, obsah, zásady, hodnocení
6. Vyučovací metody, alternativní vyučovací metody
7. Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování
8. Metody edukace jednotlivce, metody edukace skupiny
9. Edukační proces, témata a plány edukace,
10. Edukační záznam, hodnocení edukace
11. Edukace a její specifika v rámci primární péče, zaměření na prevenci
12. Edukace seniorů a její specifika
13. Specifika edukace dětských pacientů
14. Specifika edukace pacientů se specifickým znevýhodněním Obsahové zaměření cvičení:
1. Edukace v oblasti primární péče - příprava vlastního edukačního programu
2. Edukace v oblasti prevence - příprava vlastního edukačního programu
3. Příprava edukačního plánu pacientů se stomií, s chronickou ránou, s chronickým onemocn ěním střev, s endoprotézou, s diabetes mellitus, s nadměrnou tělesnou hmotností, s ischemickou chorobou srdeční a pacientů po cévní mozkové příhodě.
Předmět tvoří nedílnou součást komplexu ošetřovatelských předmětů. Je koncipován jako teoreticko-praktický.
Koncepce předmětu umožní studentům získat znalosti a především praktické dovednosti v aplikaci různých metod výuky, které lze využít při edukaci pacientů/klientů. Koncepcí a náplní předmětu získají studenti ucelený přehled o edukačním procesu realizovaném u zdravých a nemocných jedinců a skupin.