Charles Explorer logo
🇨🇿

Kvalita zdravotní péče

Předmět na 1. lékařská fakulta |
B01829

Sylabus

Kvalita péče: náklady, efektivita, kvalita, solidarita, individuální odpovědnost

Kontinuální zlepšování kvality péče (CQI), celkové řízení kvality péče (TQI)

Systémy řízení kvality péče: ISO

Úloha vrcholového managementu a řízení kvality péče

Centra kvality péče ve zdravotnických zařízeních

Kompetence personálu, specifické znalosti, dovednosti

Odborné postupy a metody: jejich tvorba, porovnávání s výsledky Evidence based medicíně a Advanced Nursing Practice

Bezpečná zdravotní péče

Prevence komplikací, mimořádné události

Etické zásady

Práva pacientů / klientů

Organizace práce, adekvátní dokumentace a komunikace o pacientovi / klientovi, včasného vyšetření, předávání apod.

Vedení zdravotnické dokumentace, ošetřovatelská dokumentace

Vybavení a bezpečnost pracoviště

Standardy kvality péče: kritéria podle nichž se hodnotí kvalita péče, John Commission International (JCI), standardy týkající se pacienta / klienta, standardy pro management zařízení, standardy ošetřovatelské péče

Udržování a rozvoj kvality péče: sebehodnocení, vnitřní management kvality, postupy uplatňované v odborné komunitě a mezi pracovišti navzájem, mechanismy využívané státní správou či poskytovateli finančních prostředků (inspekce, akreditace)

Spokojenost pacientů / klientů s poskytovanými službami, jejich potřeby a preference

Sledování kvality péče, monitorování dostupnosti péče

Indikátory kvality péče: práva pacientů, komplikace, nozokomiální nákazy, reoperace, mortalita, překlady pacientů, sledování spokojenosti pacientů

Akreditace zdravotnických zařízení v ČR: cíl, východiska, akreditační standardy, Spojená akreditační komise ČR

Anotace

Předmět není vyučován.

Předmět se zabývá kvalitou péče (Quality of Care), kterou lze odvozovat a posuzovat na základě příslušného vzdělání a specifických znalostí a dovedností personálu, dodržování odborných postupů a metod, prevence komplikací a mimořádných příhod, dodržování etických zásad a respektování práv pacienta / klienta, zvládnuté organizace práce, vybavení a bezpečnosti pracoviště. Zabývá se kritérii kvality péče a postupy, které ji zajišťují. Zohledňuje i kvalitu péče z pohledu pacienta / klienta.