- Role manažera, podstata řízení a vedení lidí (řízení lidských zdrojů, získávání a výběr spolupracovníků)
- Manažerské chování a efektivita (postoje manažerů k lidem, řízení lidí, kultura managementu, základní manažerské filozofie, výběr manažerského stylu, zlaté pravidlo managementu, manažerské schopnosti)
- Management času (efektivita a aktivita, kontrolní seznam manažera, 3-D model manažerského chování, zdánlivá efektivita a osobní efektivita, snímek dne, time management, sebemotivace, sebekontrola)
- Podstata vedení (vedení versus management, manažerské vedení, symbolické vůdcovství, moc a vliv vedení, vnímání vlivu podřízenými, přístupy k vedení, styly vedení, vedení lidí ve 21. století)
-Jednotlivec a řízení jednotlivců (chování jednotlivců v organizaci, základní stadia socializačního procesu, osobnost člověka v organizaci, motivy a potřeby, postoje, hodnoty, chování lidí v organizační struktuře)
- Proces učení, motivace a vnímání jednotlivců (proces učení, behavioristický a kognitivní přístup, učící se organizace, definice pojmu osobnost a typy osobnosti, význam motivace, přístupy k motivaci v práci, vliv na motivaci, rozdíly mezi kulturami, motivační teorie, řízení výkonu)
- Efektivní komunikace (komunikace, modely komunikace, verbální a neverbální komunikace, dojem - impression management, elektronická komunikace, komunikační bariéry, zvyšování efektivnosti komunikace, asertivní vyjednávání)
- Efektivní rozhodování (modely rozhodování, podmínky pro rozhodování - riziko a programovatelnost, individuální a skupinové rozhodování, model Vrooma a Yettona, příčiny špatného rozhodování)
- Řízení skupin (význam a důležitost rolí, vlivy na pracovní chování, vztahy v rolích, konflikt rolí)
- Vliv globalizace na vývoj týmové práce (virtuální týmy, 3 K, sebeřízené virtuální týmy, virtuální organizace, specifika multikulturní komunikace)
Cílem volitelného předmětu je poskytnout studentům lékařských fakult stručný, ale systémově ucelený pohled do poznatků o současném, moderním řízení a vedení lidí, včetně self-managementu a sebemotivace. Témata a jednotlivé kapitoly byly vybrány na základě dnešních dominantních názorů manažerské teorie a praxe, a to zejména v USA a ve vyspělých ekonomikách Evropské unie.
Ke studiu teoretických poznatků doporučuji ponechat si racionálně-kritický odstup a tvůrčím způsobem si vytvářet vlastní názor na sdělované informace, neboť převládající paradigma managementu 21.století zní - klíčem k úspěšné manažerské práci je tvůrčí myšlení a proaktivní jednání řídících pracovníků.