Charles Explorer logo
🇬🇧

Developmental psychopathology

Class at First Faculty of Medicine |
B02052

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

I. tématický blok:

Název a obsah:Úvod do předmětu - úvod do psychoanalýzy, předpoklad vývojové kontinuity, vývojový přístup k psychopatologii, kritika psychoanalytické teorie, přehled psychoanalytických teorií

Klíčové koncepty a pojmy: Psychický determinismus, princip slasti, dynamické nevědomí, biologická povaha organismu, geneticko-vývojová teorie, konflikt, obranné mechanismy, přenos a protipřenos

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Doplňková literatura:

Mitchel, S. A., Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi. Praha: Triton.

II. tématický blok:

Název a obsah: Sigmund Fred a jeho následovníci -přehled Fruedova vývojového modelu: první fáze - model afektu a traumatu, druhá fáze - topografický model, třetí fáze - strukturální model.

Klíčové koncepty a pojmy: Ono, Já, Nadjá, afekt, trauma, pudy, nevědomí, vědomí, předvědomí, princip slasti, princip reality, orální, stadium, anální stadium, falické stadium, oidipský komplex, obranné mechanismy

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Freud, A. (2006). Já a obranné mechanismy. Praha: Portál.

Doplňková literatura:

Mitchel, S. A., Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi. Praha: Triton.

Opory: Freud_CV + zaklady

III. tématický blok:

Název a obsah: Strukturální model vývojové psychopatologie - obecné rysy modelu, strukturální model neurózy, strukturální teorie poruchy osobnosti, model hraniční poruchy osobnosti,

Klíčové koncepty a pojmy: Egopsychologie, sekundární autonomie, základní důvěra, inkorporační přístup, Bowlby, vztahově-strukturální model, self-reprezentace, dětské fixace, charakterová neuróza, poruchy osobnosti, psychóza

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Praško, J. (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál.

Doplňková literatura:

Volavka J. (1997). Moral sense, violence, and serious mental illness. Psychiatrie 1, 20-24.

Opory: Erikson_8 veku

IV. tématický blok:

Název a obsah: Modifikace strukturálního modelu a jeho rozvinutí - vývojový model podle Anny Freudové, model závažných poruch osobnosti podle Freudové, model Margaret Mahlerové: separace - individuace a psychopatologie,

Klíčové koncepty a pojmy: konflikt, dětská analýza, pudová teorie, proces internalizace, objektní vztahy, vývojové linie, anaklitický vztah, separace, ambivalence, úzkost, normální autismus, symbiotické období, diferenciace, praktikující fáze, znovusbližovací fáze, objektní stálost, separace, individuace

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Freud, A. (1981). A psychoanalytic view of developmental psychopathology. New York: International Universities Press.

Doplňková literatura:

Langmeier J. & Krejčířová D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

V. tématický blok:

Název a obsah: Úvod do teorie objektních vztahů - definice teorie objektních vztahů, kompromisy mezi klasickým a objekně vztahovým přístupem

Klíčové koncepty a pojmy: Kernberg, fenomenologické konstrukty, Friedman, tvrdé teorie, měkké teorie, Green

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Green, A. (1995). Has sexuality anything to do with psychoanalysis? International Journalof Psycho-Analysis 81, 429-451.

Doplňková literatura:

Grennberg, J. R. & Mitchell, S. A. (1983). Object Relations in Psychoanalytic Theory. Cambridge, MA: Harvard University Press

VI. tématický blok:

Název a obsah: Vývojový model podle Melanie Kleinové

Klíčové koncepty a pojmy: Paranoidně-schizoidní a depresivní pozice, metalizace, projektivní identifikace, špatný objekt, dobrý objekt, zkušenost

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Sayersová, J. (1999). Matky psychoanalýzy. Praha: Triton.

Doplňková literatura:

Segal, H. (1983). Some clinical implications of Melanie Klein´s work: emergence from narcissism. International Journal of Psychoanalysis 64, 269-276.

VII. tématický blok:

Název a obsah: Kleiniánské modely psychopatologie - obecné modely patologie, modely neurotických stavů, Rosenfeldův vývojový model narcismu, modely hraničních stavů.

Klíčové koncepty a pojmy: Bion, neuróza, narcismus, introjektivní identifikace, závislost, destruktivní narcismus, libidinózní narcismus, hraniční osobnost, vrozená destruktivita, obranná organizace, konfuze, štěpení

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Bion, W. R. (1959). Attacks on linking. International Journal of Psychoanalysis 38, 266-275.

Doplňková literatura:

Röhr, H. P. (2008). Narcismus - vnitřní žalář. Praha: Portál.

Segal, H. (1983). Some clinical implications of Melanie Klein´s work: emergence from narcissism. International Journal of Psychoanalysis 64, 269-276.

VIII. tématický blok:

Název a obsah: Nezávislá škola britské psychoanalýzy

Klíčové koncepty a pojmy: Fairbairn, Guntrip, Balint, Winnicott, Khan, Klauber, Bollas, proces internalizace, selfobjektní teorie, omnipotentní přístup, bazální chyba, oknofilický přístup, filobatický přístup, primární mateřské zaujetí, přechodné jevy, zrcadlení, dosti dobrá matka, podpůrné prostředí, struktury falešného self, teorie antisociálního chování, přechodová vztahovost

Povinná literatura:

Balint, M. (1968). The Basic Fault. London: Tavistock.

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Doplňková literatura:

Khan, M. (1963). The concept of cumulative trauma. The Psychoanalytic Study of the Child 18, 283-306.

Röhr, H. P. (2011). Hraniční porucha osobnost. Praha: Portál.

Winnicott, D. W. (1965). The Matural Process and the Facilitating Environment. London: Hogarth Press.

XI. tématický blok:

Název a obsah: Kohutova selfpsychologie. Vývojová teorie, model vývojové psychopatologie - obecný patologický model, narcistická porucha osobnosti, další poruchy.

Klíčové koncepty a pojmy: Vývoj self, narcistická porucha, nukleární self, grandiózní self, transmutující internalizace, oslabené self, rodičovské imago, selfpatologie

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Kohut, H. (1991). Obnova self. Psychoanalytické nakladatelství, Praha.

Doplňková literatura:

Karrel, A., Gill, J. (2002). A comparison of Alfred Adler´s and Heinz Kohut´s conceptions of psychopathology. The Journal of Individual Psychology, 58(2), 160-168.

Lerner, P. M. (2005). On Developing a Clinical Sense of Self. Journal of Personality Assessment, 84</

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět "Vývojová psychopatologie" je zaměřen na psychodynamické teorie vývoje. Jedná se o poznatky vyplývající z psychoanalytického zkoumání malých dětí.

Cílem předmětu je představit psychodynamické teorie a ukázat, jak se ve vývoji dítěte uplatňuje zkušenost s důležitými blízkými osobami a jejich výchovou, s ohledem na využitelnost pro klinickou diagnostiku a terapii adiktologických pacientů. Smyslem předmětu je tedy prohloubit u studentů tento směr klinického uvažování o diagnostice a terapii poruch způsobených návykovými látkami a lépe tak pochopit především jejich dynamiku a složitý, multifaktoriálně podmíněný, procesuální charakter.

Student se seznámí nejen s klasickou psychoanalýzou, ale také s psychoanalýzou postfreudovskou se zaměřením na obecně psychologické a vývojové aspekty. V rámci předmětu bude představena psychoanalýza, ego psychologie a její představitelé vč.

E. Ericksona, vývojová teorie Melanie Kleinové, teoretici britské školy objektních vztahů (D.

Winnicott, R. Fairbairn, M.

Balint, J. Bowlby, W.

Bion), americká škola objektních vztahů a vývojová teorie E. Jacobsonové, vývojová teorie Margarety Mahlerové.

Dále bude pojednáno o teorii O.F. Kernberga a H.

Kohuta.