I
Menšiny, většiny a divadlo světa
Výchozí teoretické koncepty kurzu: Divadelní metafora, tekutá modernita; koncept rethinking. Teoretické vědění (sociologie) a praktická činnost (adiktologie) v kontextu vztahů většin a menšin.
My a oni
Principy budování kolektivní identity - stejné a odlišné. Ne/moc, sociální ne/rovnost, ne/normalita lidská práva Role mýtů, symbolů, kultury, jazyka a území v utváření kolektivních identit. Kolektivní paměť. Menšiny z donucení menšiny z vlastní vůle. Sociálně vyloučené lokality.
Hranice
Symbolické a fyzické hranice. Překračování hranic. Fenomén diaspory a migrace. Proces adaptace, zabydlování se, asimilace - kategorie času a prostoru. Biografická a kolektivní asimilace. Principy adaptace, tavicího kotle a plurality. Terénní a nízkoprahová programy - překračování hranic.
II
Rasa a rasismus
Rasa - fyzická nebo kulturní kategorie? Lidské rasy a biologie. Původ a vývoj pojmu lidská rasa. Rasové teorie. Rasismus a xenofobie. Hate crimes a jeho užití v terapeutické praxi a sociální práci.
Holocaust
Holocaust jako vrchol modernity, nebo doba šílená?
Art brut
Prinzhornova sbírka a její osud; umění a historie v kontextu rasismu, nacismu a totality
III
Národ
Gellner a jeho koncept národa.
Nacionalismus
Etapy nacionalismu, jejich kontext pro sociální politiku.
Evropská nebo národní sociální politika
Ne/jednotnost sociálních politik; kauza přistěhovalců v kontextu sociální politiky a národnostního principu.
IV
Etnicita
Spor o definice - etnicita daná versus etnicita situační. Etnicita kolektivní a individuální. Etnická majorita. Kultura. Drogová etnicita a drogová kultura - využitelnost těchto koncepcí v adiktologii.
Multikulturalismus
Multikulturalismus jako politický koncept; ideál nebo reálný stav. Uznání, pluralita a tolerance. Hranice rozdílnosti.
Jazyk
Etnická identita a jazyková argumentace. Jazyk jako symbol identity, vědění, moci. Dvojjazyčnost. Školství a jazyk. Principy jazykového deficitu, principy jazykového obohacování. Slang. Jazyk v rámci sociální práce a psychoterapie - cizinci a drogová závislost.
V
Marginalizace
Definice a charakteristika marginalizace; marginál; skrytá a zjevná marginalizace; koncept chudoby
Sociální exkluze
Inkluzivní a exkluzivní společnost; rozdíl mezi konceptem marginality a sociální exkluze; procesuální charakter inkluze, exkluze a koheze
Podoby vyloučení v historii
Uvnitř a vně. Putování a internace. Stigmatizace. Stereotypy sociálního vylučování. Koncept obětního beránka. Preventivní sociální vyloučení. Symbolické vyloučení. Dobrovolné odloučení. Drogy jako prostředek sociálního vyloučení.
VI
Procesy sociální exkluze
Charakter exkluzivních mechanismů v současnosti; multidimenze těchto procesů; jedinec nejen jako oběť, ale jako aktivní aktér těchto procesů
Procesy sociální inkluze
Charakter inkluzivních mechanismů v současnosti; multidisciplinarita pomáhajících profesí; inkluze jako součást profese
Procesy sociální koheze a principy spravedlnosti
Vymezení pojmu koheze, spravedlnost; lokální a globální spravedlnost; aktéři spravedlnosti - systém a vyloučení na příkladu drog.
VII
Principy regulativních procesů v postmoderní společnosti
Aktéři regulace - mocní a nemocní; jejich charakteristika, politika netolerance, otázky respektu, etiky, mnohosti, hodnot
Legitimita pomoci
Politika neziskových organizací; otázky nařízené léčby
Uprchlická krize vztah k adiktologii
Kurz seznamuje studenty se základními koncepty přístupů ke kolektivní identitě a hierarchizace společnosti na základě jednotlivých aspektů (rasa, etnicita, jazyk, sociální vyloučení). V předmětu jsou představena základní témata vztahující se k soužití menšin a většin, vývoj těchto témat a jednotlivých teoretických koncepcí.
Největší pozornost je věnována konceptům sociální exkluze, inkluze a koheze. Tyto teoretické koncepty jsou uváděny do souvislostí s principy sociálních a zdravotních služeb v oblasti adiktologie.
V rámci kurzu je pracováno s anglicky psanou literaturou. Kurz je zakončen seminární prací a ústní zkouškou.