SYLABUS
Zdravotnická psychologie - úvod.
Zdravotník - nemocný - rodina.
Autoplastický obraz nemoci.
Nemoc jako náročná životní situace, maladaptivní formy chování.
Psychologická problematika prožívání dle druhu nemoci a léčby.
Pohled na komunikaci z hlediska psychologických teorií osobnosti. Využití asertivity ve zdravotnické praxi.
Neverbální komunikace.
Verbální komunikace, komunikační dovednosti, komunikační bariéry.
Interakce a komunikace v týmu, interprofesní komunikace. Nepříznivé psychické a sociálně komunikační jevy a možnosti jejich zvládání. Komunikace s institucemi, (osobní) prezentace.
Poznávání osobnosti nemocného metodou rozhovoru a pozorování. Rozhovor zaměřený na řešení (SFA, Steve de Shazer).
Adaptace na náročnost profese, syndrom vyhoření, relaxační metody.
Supervize a jiné formy profesionální podpory a jejich význam pro zdravotníky/nutriční terapeuty.Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.
Psychosociální problematika v ženském lékařství. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe. Problematika nemocného dítěte. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.
Stáří. Komunikace se seniorem. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.
Thanatologie. Psychologické aspekty péče o umírající. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe. Pacienti se smyslovým postižením. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.
Pacienti s poruchou řeči a fatickými poruchami. Nemocní s postižením pohybového aparátu. Pacienti se změnami intelektu. (Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.
Nemocný s psychickými obtížemi. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.
Zakončení semestru-Zápočet.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou problematikou a tématy spojenými se zdravím a nemocí.
Informuje o psychologických aspektech nejrůznějších onemocnění/stavů, včetně subjektivních způsobů prožívání těchto stavů a nemoci, s důrazem na bio-psycho-sociální přístup k pacientovi/klientovi. Poskytuje studentovi elementární znalosti zdravotnické psychologie nezbytně nutné pro profesní růst studenta oboru nutriční terapie v profesionálního pomáhajícího.
Cvičení jsou zaměřena na nácvik dílčích komunikačních dovedností a rozvoj psychosociálních kompetencí, jako předpokladu rozvoje profesionality nutričního terapeuta. Nácvik se zaměřuje na sebepoznání a poznávání druhých, porozumění vlastním prožitkům, využívání (sebe)-reflexe studentů, vytváření náhledu a nadhledu na způsoby sociálního chovaní, vede studenty k získání osobní zkušenosti.
Praktická cvičení jsou založena na osobní prožitkové zkušenosti a současně umožňují integraci s teoretickými poznatky a vědomostmi.