Cílem předmětu je získání základních terminologických kompetencí. Student by měl proniknout do oblasti lékařského odborného jazyka, zejm. po stránce jazykové. Měl by se seznámit se základy latiny a klasické řečtiny tak, aby byl schopen rozumět významu lékařského termínu, jeho slovotvorbě a gramatické struktuře. Lékařskou terminologii by měl nahlédnout jako logicky fungující systém s jasnými vztahy a pravidly, ne jako sumu izolovaných poznatků, určených k mechanickému memorování.
V průběhu studia jsou studentům zadávány jednotlivý úseky ZLT k domácímu samostudiu (jejich obsah viz výše
„tématická osnova kurzu“). Student svůj postup průběžně sám kontroluje (všechna cvičení jsou opatřena klíčem), popř. konzultuje s vyučujícím (konzultace osobní, e-mailové, telefonické). Finální kontrola je provedena systémem dvou testů (2. a 4. výukový blok).
Tématická osnova kurzu (po jednotlivých blocích)
/odkazováno na elektronické skriptum: Beran, A.: Základy lékařské terminologie pro studenty bakalářských oborů, dále jen „ZLT“/ 1. blok a) historický úvod, vznik a vývoj lékařské terminologie, význam studia lékařské terminologie pro praxi zdravotníka
(ZLT, lekce 1), b) výslovnost latiny (ZLT, lekce 2), c) úvod do klinické a patologické terminologie (ZLT, řecká slovní zásoba).
Domácí samostudium a) řecká slovní zásoba (ZLT, řecká slovní zásoba). 2. blok a) test – řecká slovní zásoba (interpretace jednoduchých klinických a patologických termínů na základě schopnosti jejich rozkladu na jednotlivé významotvorné komponenty), b) základní principy anatomické terminologie (ZLT, lekce 3), c) obecná pravidla pro práci s latinskými substantivy (ZLT, lekce 4).
Domácí samostudium a) substantiva 1. a 2. deklinace (ZLT, lekce 5), b) adjektiva 1. a 2. deklinace (ZLT, lekce 6), c) substantiva 3. deklinace (ZLT, lekce 7). 3. blok a) kontrola dom ácího samostudia, b) adjektiva 3. deklinace (ZLT, lekce 8), c) substantiva 4. a 5. deklinace (ZLT, lekce 9).
Domácí samostudium a) příprava na závěrečný test (ZLT, lekce 2 – 9) 4. blok a) závěrečný zápočtový test (ZLT, ukázkový test).
V průběhu studia jsou studentům zadávány jednotlivý úseky ZLT k domácímu samostudiu (jejich obsah viz výše
„tematická osnova kurzu“). Student svůj postup průběžně sám kontroluje (všechna cvičení jsou opatřena klíčem), popř. konzultuje s vyučujícím (konzultace osobní, e-mailové, telefonické). Finální kontrola je provedena systémem dvou testů (2. a 4. výukový blok).
Literatura
Povinná literatura:
Beran, A.: Základy lékařské terminologie pro studenty bakalářských oborů. elektronické skriptum, dostupné na e-mailové adrese: lekar.term11@volny.cz; heslo: „terminologie“
VESELÁ, A.: Lékařská terminologie pro fyzioterapeuty: výklad gramatiky, cvičení, klíč ke cvičení. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-7184-964-2
SVOBODOVÁ, D.: Terminologiae medicae Vestibulum. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 9788024618401
KÁBRT, J., KÁBRT, J. jr.: Lexicon medium. Praha: Galén, 2004. ISBN 80-7262-235-8