Obsahové zaměření výuky:
I. VYMEZENÍ APLIKOVANÉ PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE (PŘEDMĚT A CÍLE)
Teoretické koncepty, odborná terminologie a základní přístupy
Pojetí výchovy z hlediska pedagogické psychologie. Činitelé působící na výchovu a učení.
II. APLIKOVANÁ PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE: Teorie a aplikace poznatků z psychologie na proces učení se; UČENÍ A ZÍSKÁVÁNÍ ZNALOSTÍ – PSYCHOLOGIE UČÍCÍHO SE
Faktory ovlivňující průběh a výsledky učení (Kontext výuky; Učivo; Učitel/vzdělavatel; Učící se jedinec)
Psychické procesy a stavy (práce s pamětí, koncentrace pozornosti jako základ efektivního učení se, tvořivost a její rozvíjení)
Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů
Psychologie učení (se) dospělých, motivace ve vzdělávání dospělých, učební (studijní) styly, metody učení
Psychologické aspekty hodnocení
Psychologie pedagogické interakce a komunikace – Struktura a proces poradenského/edukačního rozhovoru;
III.APLIKOVANÁ PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE: Teorie a aplikace poznatků z pedagogiky, didaktika a metodika
Didaktické zásady
Fáze didaktického procesu – analýza, plánování, realizace, hodnocení výuky a vyučování/edukace
Vytváření a ovlivňování učebního prostředí
Výukové formy a metody, alternativní metody vyučování
Metody hodnocení
Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování
IV.APLIKOVANÁ PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE: Úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta, poradenství, edukace
Popis rolí vzdělavatele (konzultant/poradce; lektor; kouč, mentor/tutor/ supervizor; facilitátor; mediátor)
Samostatné lektorské podnikání a kompetence lektora/poradce a etika v poradenství
Analýza vzdělávacích potřeb: příprava – realizace – evaluace
Didaktika a metodika vzdělávací akce – cíle, typy vzdělávacích akcí, metody práce s jednotlivcem a se skupinou/facilitativní vedení skupiny
Struktura a proces vzdělávací akce a proces učení
Hodnocení – typy evaluací. Formy evaluace, jejich výhody a využití
Edukační proces, fáze edukačního procesu
Edukační plán a jeho tvorba
Realizace a vyhodnocení edukace, edukační záznam
Obtížné situace v poradenství/edukaci a jejich řešení
Edukace jedinců se specifickými potřebami; Edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků v oblasti výživy.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalostí získaných v medicínských a sociálních vědách. Obsahem předmětu je propojení poznatků psychologie a pedagogiky na teoretické úrovni a v klinické praxi.
Praktická cvičení jsou zaměřena na aplikaci edukace v klinické praxi. Edukace pacientů a jejich blízkých nutričním terapeutem je nástrojem zajištění lepší účasti pacientů na procesu poskytování zdravotní péče a především pak zachovávání a obnovy zdraví.
Nutriční terapeut se také podílí na prov ádění, zjištění a analýze potřeb v oblasti vzdělávání a kvalifikaci pracovníků ve vlastním zdravotnickém zařízení v oboru NT. Plánuje a zajišťuje organizaci dalšího vzdělávání různých kategorií pracovníků ve zdravotnictví jak ve vlastních zdravotnických zařízeních, tak i zprostředkovaně v dalších vzdělávacích a zdravotnických zařízeních v problematice výživy.