I. tématický blok:
Název a obsah: Charakteristiky kvalitativního přístupu a metod a jejich zarámování do širšího pojetí metodologie výzkumu: odlišnosti a shody s tradičním přístupem v metodologii a sdílení základních požadavků na vědu a vědeckou činnost v adiktologii.
Klíčové koncepty a pojmy: Základní charakteristiky a pojmy kvalitativního přístupu a myšlení. Rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním přístupem v adiktologickém výzkumu. Možnosti a hranice aplikace kvalitativního přístupu v moderním adiktologickém výzkumu: 4 základní aplikační oblasti.
Povinná literatura: Miovský, M. (2010). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Str. 13-38.
Bryman, A. (2001). Social Research Methods. New York: Oxford University Press.
Doplňková literatura:
Čermák, I. (2000). Kvalitativní výzkum v psychologii: problémy a výhledy. In Čermák, I. & Miovský, M. (Eds.). (2000): Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Sborník z "nultého" ročníku konference. Boskovice: Albert. Str. 10-21.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (1998). The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. Thousand Oaks, London, New Delhi: SAGE Publication.
Opory:
B02412/4_Methodolatry and Qualitative Health Research
B02412/5_Qualitative Drug Research and Emerging Trends (EMCDDA)
Rozšiřující část pro studenty kombinované formy studia:
Rozšířená doplňková literatura:
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Gilpatrick, E. (1999). Quality Improvement Projects in Health Care. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.
Green, E. C. (2001). Can Qualitative Research Produce Reliable Quantitative Findings? Field Methods, 13(1), 3-19.
Hartnoll, R. (2005). Drogy a drogové závislosti: propojování výzkumu, politiky a praxe. Praha: Úřad vlády ČR.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku si nastudujte výukové opory číslo 8 a 9 a následně se pokuste odppověděť na tyto kontrolní otázky: a) Jaké jsou hlavní charakteristiky kvalitativního přístupu v adiktologickém výzkumu? b) Jak se tento přístup odlišuje od tradičního metodologického rámce? c) Jaké jsou výhody a nevýhody využití tohoto přístupu ve zdravotnickém výzkumu obecně? d) Zkuste uvést několik příkladů témat výzkumu v adiktologii, kde se domníváte, že využití kvalitativních metod je adekvátní nebo dokonce jedinou možností.
Rozširující opory:
B02342_8_Can Qualitative Research Produce Reliable Quantitative Findings
B02342_9_Blending Qualitative and Quantitative Study Methods...
II. tématický blok:
Název a obsah: Historiský rámec vývoj kvalitativního přístupu a metod a souvislost s vývojem vědy jako takové a vývoje dílčích teoretických linií (fenomenologie, hermeneutika a další.).
Klíčové koncepty a pojmy: Filozofické zdroje kvalitativního přístupu. Hermeneuticko-narativní myšlenková tradice. Fenomenologická myšlenková tradice. Vývoj kvalitativního přístupu a jeho vliv na vědu v moderní historii.
Vývoj kvalitativního přístupu v České republice.
Povinná literatura: Miovský, M. (2010). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Str. 39-68.
Miovský, M. (2003). Kvalitativní přístup v adiktologickém výzkumu v České republice. Adiktologie, 1(3), 52-59.
Doplňková literatura: Kudrna, J. (1991). Předmluva. In Vico, G. B. (1991). Základy nové vědy o společné přirozenosti národů. Praha: Academia. Str. 5-33.
Sedláková, M. (1999). Kuhnovo pojetí paradigmatu vědy a jeho implikace pro psychologickou metodologii. In: Heller, D., Sedláková, M. & Vodičková, L. (Eds.). (1999). Kvalitativní a kvantitativní výzkum v psychologii. Praha: PsÚ AV a ČPS. Str. 118-130.
Smékal, V. (1983). Kvalitativní přístup v psychologickém výzkumu. Čs. psychologie, 1(27), 50-58.
Opory:
Rozšiřující část pro studenty kombinované formy studia:
Rozšířená doplňková literatura:
Heller, D. (1999). Metodologie v krizi? In Heller, D., Sedláková, M. & Vodičková, L. (Eds.). (1999). Kvalitativní a kvantitativní výzkum v psychologii. Praha: PsÚ AV a ČPS. Str. 52-62.
Kuhn, T. (1979). Štruktúra vedeckých revolúcií. Bratislava: Pravda.
Vico, G. B. (1991). Základy nové vědy o společné přirozenosti národů. Praha: Academia.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
Seznamte se s doplňkovou literaturou, zejména pak kapitolami Hellera (1999) a uvodní kapitolou Kuhnovy (1979) monografie. Pokuste se reagovat na následující otázky a doplnit si tak povinnou literaturu: a) Jak dochází ve vědě ke změnám platného paradigmatu? Mají tyto opakující se změny něco společného? b) Lze kvalitativní přístup chápat jako paradigmatický posun a proč? c) Dokážete nalézt společné znaky mezi krizí v psychologii a vývojem výzkumu v adiktologii?
Rozširující opory:
B02342_10_gap_toolkit_module6-qualitative
III. tématický blok:
Název a obsah: Základní rámec a plán výzkumné studie v oblasti kvalitativního přístupu a jeho specifika. Základní pojetí Mayringových 13 pilůřů kvalitativního myšlení a výzkumu a dalších alternativních pojetí. Základní typy výzkumných strategií: případová studie, terénní výzkum, analýza dokumentů, kvalitativní experiment, kvalitativní evaluace.
Klíčové koncepty a pojmy: Role a pozice výzkumníka. Vzájemná pozice mezi výzkumníkem a ostatními účastníky výzkumu, komunikace mezi účastníky výzkumu, posílení významu autoreflexe, etické konsekvence změny role a pozice výzkumníka. Základní rámec aplikace kvalitativního přístupu. Orientace na subjekt, kontext, deskripce a otevřenost, interpretace a kontrola metod, zobecňování po krocích. Ideový plán výzkumu. Základní typy výzkumů kvalitativního přístupu. Případová studie, analýza dokumentů, terénní výzkum, kvalitativní experiment, kvalitativní evaluace. Připravujeme výzkumnou studii.
Povinná literatura:
Miovský, M. (2010). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Str. 69-126.
Silverman, D. (2000). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.
Doplňková literatura:
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1998). Strategies of Qualitative Inquiry. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.
Mayring, P. (1990). Einführung in die qualitative Socialforschung. München: Psychologie Verlag Union.
Mayring, P. (1994). Qualitative-empirische Forschung in der Psychologie. In Schorr, A. (Ed.). (1994). Die Psychologie und die Methodenfrage. Göttingen: Hogrefe.
Opory:
B02412/3_Ethical Evaluation in Qualitative Research
B02412/4_Methodolatry and Qualitative Health Research
B02412/5_Qualitative Drug Research and Emerging Trends (EMCDDA)
Rozšiřující část pro studenty kombinované formy studia:
Rozšířená doplňková literatura: Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Richardson, T. E. (Ed.). (1996). Handbook of Qualitative Research Methods for Psychology and Social Science. Leicester: The British Psychological Society.
Yin, R. (1989). Case Study Research: Design and Methods. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.
Domácí úkoly k tématickému bloku na procvičení:
V dalších tématických blocích doporučujeme pracovat s následující ukázkou studie, která bude sloužit v dalších lekcích jako zdrojový materiál k procvičení a doporučejeme tedy připravit si kopii této kapitoly (dále též vzorová studie):
Miovský, M. (2010). Kolik tváří nabízí bergmanova Sedmá pečeť? Kapitola v monografii. In: Miovský, M., Čermák, I., Chrz, V. (Eds.). (2010). Umění ve vědě a věda v umění: metodologické imaginace. Editorovaná monografie. Praha: Grada Publishing. Str. 73-99.
Seznamte se dále s oporou císlo 10, 16 a 17. A pokuste se reagovat na následující kontrolní otázky: a) Využívá současný adiktologický výzkum všechny typy výzkumných plánů? Které odhadujete, že jsou využívány nejčastěji, kde (oblast) a proč? b) Jaké typy výzkumných plánů kombinuje vzorová studie? c) Kde všude a proč využíváme v adiktologii případové studie?
Rozširující opory:
B02342_10_gap_toolkit_module6-qualitative
B02342_16_Making Use of Qualitative Research
B02342_17_Qaulitative Research_Method,Practice and Policy (EMCDDA)
IV. tematický blok:
Název a obsah: Nepravděpodobnostní metody výběru výzkumného souboru: odlišnost od metod pravděpodobnostních, různá pojetí výběru a vlastnosti souboru, základní metody a jejich aplikace.
Klíčové koncepty a pojmy: Výběry výzkumného souboru v rámci kvalitativního přístupu v adiktologickém výzkumu. Nepravděpodobnostní metody výběru výzkumného souboru. Metoda totálního výběru výzkumného vzorku, výběr vzorku metodou sněhové koule, metoda výběru vzorku samovýběrem, metoda příležitostného v ýběru výzkumného souboru, metoda záměrného (účelového) výběru. Vybrané otázky užívání nepravděpodobnostních metod výběru výzkumného souboru.
Povinná literatura:
Miovský, M. (2010). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Str. 127-140.
Silverman, D. (2000). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.
Doplňková literatura:
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1998). Strategies of Qualitative Inquiry. London, Thousand
Předmět úzce navazuje na Metodologii výzkumu v adiktologii I. (ZS prvního ročníku nMGR studia adiktologie) a doplňuje jej o oblast teorie a praxe kvalitativních metod a přístupu v adiktologickém výzkumu. Výstupní znalosti, dovednosti a kompetence studentů (viz část 2) jsou zacílené na obecný teoretický přehled a aplikační možnosti kvalitativních metod v oboru adiktologie a studenti se seznámí o osvojí: a) Charakteristiky kvalitativního přístupu a metod a jejich zarámování do širšího pojetí metodologie výzkumu: odlišnosti a shody s tradičním přístupem v metodologii a sdílení základních požadavků na vědu a vědeckou činnost v adiktologii. b) Historický rámec vývoj kvalitativního přístupu a metod a souvislost s vývojem vědy jako takové a vývoje dílčích teoretických linií (fenomenologie, hermeneutika a další.). c) Základní rámec a plán výzkumné studie v oblasti kvalitativního přístupu a jeho specifika.
Základní pojetí Mayringových 13 pilířů kvalitativního myšlení a výzkumu a dalších alternativních pojetí. Základní typy výzkumných strategií: případová studie, terénní výzkum, analýza dokumentů, kvalitativní experiment, kvalitativní evaluace. d) Nepravděpodobnostní metody výběru výzkumného souboru: odlišnost od metod pravděpodobnostních, různá pojetí výběru a vlastnosti souboru, základní metody a jejich aplikace. e) Metody vytváření dat: základní třídění a charakteristiky metod tvorby dat. f) Metody zpracování dat (data management): základní rámec, technické a organizační aspekty a dílčí postupy zpracování dat. g) Metody analýzy a interpretace dat: různé tradice ve vyhodnocování kvalitativních dat. h) Pojem validity kvalitativně orientovaného výzkumu: konstrukce validity a aplikace metod kontroly a zvyšování validity výsledků výzkumné studie. i) Etika a specifické aspekty spojené s aplikací kvalitativního přístupu a metod. j) Hodnocení výzkumné studie a publikační výsledky v oblasti aplikace kvalitativního přístupu a metod.