Charles Explorer logo
🇬🇧

Developmental psychopathology

Class at First Faculty of Medicine |
B02346

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

I. tématický blok:

Název a obsah:Úvod do předmětu - úvod do psychoanalýzy, předpoklad vývojové kontinuity, vývojový přístup k psychopatologii, kritika psychoanalytické teorie, přehled psychoanalytických teorií

Klíčové koncepty a pojmy: Psychický determinismus, princip slasti, dynamické nevědomí, biologická povaha organismu, geneticko-vývojová teorie, konflikt, obranné mechanismy, přenos a protipřenos

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Doplňková literatura:

Mitchel, S. A., Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi. Praha: Triton.

 Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Co jsou základní předpoklady psychoanalytického modelu? 2) Co je to předpoklad vývojové kontinuity? 3) Jaké znáte hlavní psychonalytické teorie?

II. tématický blok:

Název a obsah: Sigmund Fred a jeho následovníci -přehled Fruedova vývojového modelu: první fáze - model afektu a traumatu, druhá fáze - topografický model, třetí fáze - strukturální model. 

Klíčové koncepty a pojmy: Ono, Já, Nadjá, afekt, trauma, pudy, nevědomí, vědomí, předvědomí, princip slasti, princip reality, orální, stadium, anální stadium, falické stadium, oidipský komplex, obranné mechanismy

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Freud, A. (2006). Já a obranné mechanismy. Praha: Portál.

Doplňková literatura:

Mitchel, S. A., Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi. Praha: Triton.

Opory: Freud_CV + zaklady

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaká jsou východiska modelu afektu a traumatu? 2) Jaká znáte stádia psychoexuálního vývoje? 3) Jaký je rozdíl mezi topografickým a strukturálním modelem?

III. tématický blok:

Název a obsah: Strukturální model vývojové psychopatologie - obecné rysy modelu, strukturální model neurózy, strukturální teorie poruchy osobnosti, model hraniční poruchy osobnosti,

Klíčové koncepty a pojmy: Egopsychologie, sekundární autonomie, základní důvěra, inkorporační přístup, Bowlby, vztahově-strukturální model, self-reprezentace, dětské fixace, charakterová neuróza, poruchy osobnosti, psychóza

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Praško, J. (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál.

Doplňková literatura:

Volavka J. (1997). Moral sense, violence, and serious mental illness. Psychiatrie 1, 20-24.

Opory: Erikson_8 veku

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké jsou obecné rysy vývojové psychopatologie dle strukturálního modelu? 2) Jaké znáte stádia vývoje dle Eriksona? 3) Jaké jsou projevy hraniční poruchy osobnosti? 

VI. tématický blok:

Název a obsah:  Modifikace strukturálního modelu a jeho rozvinutí - vývojový model podle Anny Freudové, model závažných poruch osobnosti podle Freudové, model Margaret Mahlerové: separace - individuace a psychopatologie,

Klíčové koncepty a pojmy: konflikt, dětská analýza, pudová teorie, proces internalizace, objektní vztahy, vývojové linie, anaklitický vztah, separace, ambivalence, úzkost, normální autismus, symbiotické období, diferenciace, praktikující fáze, znovusbližovací fáze, objektní stálost, separace, individuace

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Freud, A. (1981). A psychoanalytic view of developmental psychopathology. New York: International Universities Press.

Doplňková literatura:

Langmeier J. &  Krejčířová D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké jsou hlavní teze vývojového modelu dle Anny Freudové? 2) Co je to vývojová disharmonie?  3) Jaké znáte fáze separačně-individuačního procesu?

V. tématický blok:

Název a obsah: Úvod do teorie objektních vztahů - definice teorie objektních vztahů, kompromisy mezi klasickým a objekně vztahovým přístupem

Klíčové koncepty a pojmy: Kernberg, fenomenologické konstrukty, Friedman, tvrdé teorie, měkké teorie, Green

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Green, A. (1995). Has sexuality anything to do with psychoanalysis? International Journalof Psycho-Analysis 81, 429-451. 

Doplňková literatura:

Grennberg, J. R. & Mitchell, S. A. (1983). Object Relations in Psychoanalytic Theory. Cambridge, MA: Harvard University Press

Opory: Kerberg

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Čím se vyznačoval kompromis mezi klasickým a objekně vztahovým přístupem? 2) Jaký byl přínos Greena pro psychoanalýzu?

VI. tématický blok:

Název a obsah: Vývojový model podle Melanie Kleinové

Klíčové koncepty a pojmy: Paranoidně-schizoidní a depresivní pozice, metalizace, projektivní identifikace, špatný objekt, dobrý objekt, zkušenost

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Sayersová, J. (1999). Matky psychoanalýzy. Praha: Triton.

Doplňková literatura:

Segal, H. (1983). Some clinical implications of Melanie Klein´s work: emergence from narcissism. International Journal of Psychoanalysis 64, 269-276.

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké jsou základní pozice lidské psychiky? 2) Čím se odlišuje model M. Kleinové od A. Freudové?

VII. tématický blok:

Název a obsah: Kleiniánské modely psychopatologie - obecné modely patologie, modely neurotických stavů, Rosenfeldův vývojový model narcismu, modely hraničních stavů.

Klíčové koncepty a pojmy: Bion, neuróza, narcismus, introjektivní identifikace, závislost, destruktivní narcismus, libidinózní narcismus, hraniční osobnost, vrozená destruktivita, obranná organizace, konfuze, štěpení

Povinná literatura:

Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Bion, W. R. (1959). Attacks on linking. International Journal of Psychoanalysis 38, 266-275.

Doplňková literatura:

Segal, H. (1983). Some clinical implications of Melanie Klein´s work: emergence from narcissism. International Journal of Psychoanalysis 64, 269-276.

Domácí úkoly k tematickému bloku n

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět "vývojová psychopatologie I." je zaměřen na psychodynamické teorie vývoje. Jedná se o poznatky vyplývající z psychoanalytického zkoumání malých dětí. Cílem předmětu je představit psychodynamické teorie a ukázat, jak se ve vývoji dítěte uplatňuje zkušenost s důležitými blízkými osobami a jejich výchovou s ohledem na využitelnost pro klinickou diagnostiku a terapii adiktologických pacientů. Smyslem předmětu je tedy prohloubit u studentů tento směr klinického uvažování o diagnostice a terapii poruch způsobených návykovými látkami a lépe tak pochopit především jejich dynamiku a složitý, multifaktoriálně podmíněný procesuální charakter.

Student se seznámí nejen s klasickou psychoanalýzou, ale také s psychoanalýzou postfreudovskou se zaměřením na obecně psychologické a vývojové aspekty. V rámci předmětu tedy bude představena psychoanalýza, ego psychologie a její představitelé, britská škola objektních vztahů a vývojová teorie Melanie Kleinové, také další teoretici britské školy (D. Winnicott, R. Fairbairn, M. Balint, J. Bowlby, W. Bion), americká škola objektních vztahů a vývojová teorie E. Jacobsonové, vývojová teorie Margarety Mahlerové, a dále teorie O. Kernberga a H. Kohuta.

Dále bude v rámci výuky představena vývojová teorie E. Ericksona.