Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychoterapie 1 - Obecná psychoterapie

Předmět na 1. lékařská fakulta |
B02347

Sylabus

I. tématický blok:

Název a obsah: Úvod do předmětu, základní pojmy a východiska

Klíčové koncepty a pojmy: Nejčastější definice psychoterapie jako oboru a metody - základní termíny - formy psychoterapie - cíle a výsledky psychoterapie - stručný přehled vývoje psychoterapie ve 20. století

Povinná literatura:

Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 1 Praha: Grada Publishing.

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 1,2,3 Praha: Grada Publishing (vyjde asi v listopadu, bude k dispozici jako studijní texty)

Doplňková literatura:

Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál.

Opory:

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké znáte nejčastější definice psychoterapie? 2) Jak byste vymezili psychoterapii jako obor a metodu, co je jejím cílem? 3) Jaké jsou hlavní psychoterapeutické školy a systémy?

II. tématický blok:

Název a obsah: Faktory společné různým psychoterapiím

Klíčové koncepty a pojmy: Očekávání změny - Hawthornský efekt - zvědomování - terapeutický vztah - korektivní zkušenost - učení a nácvik - podpora a strukturování - facilitace růstu a zrání - řešení vývojových úkolů

Povinná literatura:

Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 1. Praha: Grada Publishing.

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 1,2,3. Praha: Grada Publishing (vyjde asi v listopadu, bude k dispozici jako studijní texty)

Doplňková literatura:

Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál.

Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing.

Opory:

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké znáte faktory, které jsou společné různým psychoterapiím? 2) Jaký je rozdíl mezi zráním a učením? 3) Co je to Hawthornský efekt?

III. tématický blok:

Název a obsah: Terapeutický vztah a faktory společné různým psychoterapiím

Klíčové koncepty a pojmy: Orientace a konfrontace - přenos a protipřenos - pracovní aliance - neutrální, pozitivní a negativní přístup ke klientům - Autenticita x neutralita - terapeutický kontrakt - hranice terapeutického vztahu - etika a duševní hygiena psychoterapeutické práce. Rozbor kasuistiky s ohledem na osvětlení některých účinných faktorů v psychoterapii.

Povinná literatura:

Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. I. a II. díl. Praha: NMC-Úřad vlády ČR. Kapitoly: 6-4 Miovský M., Bartošíková I., Kalina K.: Terapeutický vztah

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 4. Praha: Grada Publishing.

Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 1. Praha: Grada Publishing.

Doplňková literatura:

Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.

Opory:

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Co je to přenos a protipřenos? 2) Co je to katarze a jaký má význam v psychoterapeutickém vztahu?

IV. tematický blok:

Název a obsah: Psychoanalýza 1

Klíčové koncepty a pojmy: Základy psychoanalýzy a její vývoj cca v 1. polovině 20. století. Období S. Freuda, následovníci, dětská psychoanalýza, Londýnská škola.

Povinná literatura:

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 8-10. Praha: Grada Publishing.

Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 2. Praha: Grada Publishing.

Fonagy, P. & Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Doplňková literatura:

Mitchell, S. A. & Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi: dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Praha: Triton.

Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál.

Opory:

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké znáte hlavní představitele Londýnské školy? 2) Jaký je rozdíl mezi topografickým a strukturálním modelem? 3) Vyjmenujte stádia psychosexuálního vývoje osobnosti.

V. tematický blok:

Název a obsah:.Psychoanalýza 2

Klíčové koncepty a pojmy: Vývoj psychoanalýzy v 2. polovině 20. století. Ego psychologie, Self psychologie, Kernberg, Kohut. Narcistická a hraniční osobnost.

Povinná literatura:

Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 2. Praha: Grada Publishing.

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. kapitola 8-10. Praha: Grada Publishing.

Fonagy, P. & Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál.

Doplňková literatura:

Etický kodex České psychoterapeutické společnosti a Evropské psychoterapeutické asociace

Mitchell, S. A. & Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi: dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Praha: Triton.

Opory:

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké jsou principy Ego-psychologie H. Hartmmana? 2) Kdo byl Melanie Kleinová a jaký byl její přínos pro psychoanalýzu? 3) Jaké znáte stádia separačně-individuačního procesu?

VI. tematický blok:

Název a obsah: Terapeutické školy 20. století

Klíčové koncepty a pojmy: Další psychoterapeutické školy/směry zaměřené na růst a zrání osobnosti: jungiánská, existenciální, psychodynamická a humanistická psychoterapie. Hlubinná psychologie - analýza existence, Gestalt terapie, transakční analýza, terapie orientovaná na klienta, interpersonální psychoterapie

Povinná literatura:

Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 4-7. Praha: Grada Publishing.

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii, kapitola 5, 11-16. Praha: Grada Publishing.

Doplňková literatura:

Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. I. a II. díl. Praha: Úřad vlády ČR.

Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.

Opory:

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Kdo byl Anna Freudová a jaký byl její přínos pro psychoanalýzu? 2) Jaké jsou hlavní principy Analytické psychologie? 3) Jaké jsou tři typy obran dle Karen Horneyové a jaký mohou mít vliv na proces psychoterapie?

VII. tematický blok:

Název a obsah: Proces změny v psychoterapii

Klíčové koncepty a pojmy: Základní schéma psychoterapeutického procesu. Výklady procesu změny: Yalom, Haigh a Campling, Mikota. Maladaptivní spirála - připojování - sebeexplorace - interpersonální učení - změny chování - adaptivní spirála.

Povinná literatura:

Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 4-7. Praha: Grada Publishing.

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii, kapitola 5, 11-16. Praha: Grada Publishing.

Doplňková literatura:

Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Co je to maladaptivní spirála? 2) Popište cyklický model změny. 3) Jak byste vysvětlili "psychoterapeutický prostor jako mikrokosmos"?

VIII. tematický blok:

Název a obsah: Behaviorální a kognitivně behaviorální psychoterapie + seminář BT a KBT v praxi

Klíčové koncepty a pojmy: Psychoterapeutické přístupy zaměřené na změny chování. Principy behaviorálních a kognitivně behaviorálních terapií - význam učení, nácviku, změny chování a v psychoterapii. Učení - nácvik - změny chování, jádrová přesvědčení a kognice. Ilustrace praktických aplikací behaviorálního a kognitivně behaviorálního přístupu - rozbor kasuistiky.

Povinná literatura:

Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 9-10. Praha: Grada Publishing.

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii, kapitola 17-19. Praha: Grada Publishing.

Doplňková literatura:

Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Kapitola 2.2. Praha: Grada Publishing.

Opory:

Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:

Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké jsou hlavní principy kognitivně-behaviorální terapie? 2) Jaký je rozdíl mezi behaviorální a kognitivně-behaviorální terapii? 3) Co jsou to jádrová přesvědčení?

IX. tematický blok:

Název a obsah: Výzkum v psychoterapii

Klíčové koncepty a pojmy: Metodologie výzkumu v psychoterapii, metody měření dat, faktory účinnosti, výzkum efektů, modelový výzkum, druhy výzkumných projektů

Anotace

Předmět seznamuje posluchače s hlavními psychoterapeutickými směry a školami, které se uplatňují individuální a skupinové psychoterapii závislého chování a jiných psychických poruch. V rámci výuky budou probrány následující okruhy:

1. Definice psychoterapie, její vývoj a základní témata

2. Účinné faktory společné různým psychoterapiím

3. Terapeutický vztah

4. Psychoterapeutické školy/směry zaměřené na růst a zrání osobnosti

5. Psychoterapeutické přístupy zaměřené na změny chování (BT, KBT)

6. Vývojové hledisko v psychoterapii a proces změny

7. Psychoterapie jako profese, výzkum a výcvik v psychoterapii, terapeutické kompetence a dovednosti Předmět by měl mj. přinést studentům pochopení, jak psychoterapie (včetně psychoterapie skupinové) účinkuje a jak se provádí a porozumění některým elementárním složkám psychoterapie (vztah, empatie, komunikační dovednosti apod.) jako společnému základu práce řady pomáhajících profesí. Součástí výuky budou praktické ilustrace hlavních psychoterapeutických přístupů na kasuistickém materiálu, doplněné rozborem a diskusí se studenty.