I. tématický blok:
Název a obsah: Úvod do předmětu; Úvod do skupinové psychoterapie; skupinová dynamika
Klíčové koncepty a pojmy: Skupiny přirozené - umělé, členství ve skupině, koheze, role, komunikace, vůdcovství, skupinová dynamika; skupina malá/velká - otevřená/polootevřená/uzavřená, skupiny životopisné/tématické/interakční
Povinná literatura:
Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Třetí, doplněné vydání. Praha: Galén.
Doplňková literatura:
Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Nakladatelství Konfrontace.
Opory:
Skupinova dynamika - studijní text
Role v skupine a v tymu - studijní text
Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké jsou cíle a struktura skupiny? 2) Co je to skupinová koheze? 3) Jaké jsou role ve skupině dle Morena?
II. tématický blok:
Název a obsah: Účinné faktory skupinové psychoterapie; skupinový proces - kasuistický seminář
Klíčové koncepty a pojmy: Skupinová sounáležitost, akceptování, podpora, universalita, sdělování a sdílení, emoční uvolnění, interpersonální učení, nácvik, připojení, ohraničení, projekce, úzdravná a korektivní zkušenost, interpersonální model (Yalom), psychodynamický model (Haigh a Campling).
Povinná literatura:
Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Třetí, doplněné vydání. Praha: Galén.
Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Nakladatelství Konfrontace.
Doplňková literatura:
Nevšímal P. (ed.) (2007): Terapeutická komunita pro drogově závislé II. - Česká praxe. Kapitola 5. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Opory:
Účinné faktory - studijní text
Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké jsou účinné faktory podle Kratochvíla a Yaloma? 2) Co je to interpersonální učení? 3) Popiště korektivně-emoční zkušenost.
III. tématický blok:
Název a obsah: Individuální psychoterapie se závislými, krátkodobé a individuální přístupy - kasuistický seminář
Klíčové koncepty a pojmy: Přenos - protipřenos, fokus, krátké (brief) terapie, realitní terapie, supletivně-expresivní terapie
Povinná literatura:
Rotgers, F. a kol. (1999). Léčba drogových závislostí. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 3, 4.
Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Praha: NMS/Úřad vlády ČR. Kapitoly 6/3, 6/5.
Doplňková literatura:
Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing. Kapitola 12
Opory:
Psychoterapie zavislosti 1 - studijni text
Psychoterapie zavislosti 2 - studijni text
Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Co je to přenos a protipřenos v terapii? 2) Co je to realitní terapie? 3) Uveďte hlavní možnosti a meze individuální terapie u závislých.
IV. tématický blok:
Název a obsah: Časné a krátké intervence, motivační rozhovory
Klíčové koncepty a pojmy: Výklad a praktické ukázky časných intervencí, charakteristiky, indikace, příklady metod se zvláštní zřetelem na využití v systematickém poradenství, motivační rozhovory.
Povinná literatura:
Rotgers: Léčba drogových závislostí. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 7, 8.
Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Praha: NMS/Úřad vlády ČR. Kapitoly 6/3, 6/5
Doplňková literatura:
Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 8, 9, 12
Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Jaké jsou hlavní důvody a význam časných intervencí? 2) Uveďte několik metod časné diagnostiky závislostí. 3) Popište stádia cyklického modelu změny.
V. tématický blok:
Název a obsah: Psychoterapeutická práce s relapsem
Klíčové koncepty a pojmy: Relaps, prevence relapsu, model Marlatt/Barrett/Gordon, integrovaný model
Povinná literatura:
Rotgers: Léčba drogových závislostí. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 4, 8.
Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Praha: NMS/Úřad vlády ČR. Kapitola 7/5.
Doplňková literatura:
Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 12, 16.
Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Čím je charakteristcký model relapsu dle Martlatta? 2) Jaký je rozdíl mezi pojetím relapsu v tradičním a kognitivně behaviorálním přístupu? 3) Jaké znáte strategie prevence relapsu v praxi?
VI. tématický blok:
Název a obsah: Zvláštnosti psychoterapie u závislých; Problematika poruch osobnosti a duálních diagnóz - kasuistický seminář
Klíčové koncepty a pojmy: Závislosti, neurózy, psychózy, poruchy osobnosti, duální diagnózy, účinné faktory
Povinná literatura:
Praško, J. a kol. (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál.
Opory:
Moznosti skupinove prace v adiktologii - studijní text
Poruchy osobnosti a duální diagnózy - studijní text
Domácí úkoly k tematickému bloku na procvičení:
Po seznámení se s povinnou literaturou k bloku se pokuste odpovědět na tyto kontrolní otázky: 1) Které poruchy osobnosti se u adiktologických klientů vyskytují nejčastěji? 2) Jaké jsou zásady práce s psychotickou klientelou? 3) Čím se vyznačují klienti s neurotickými poruchami?
Předmět seznamuje posluchače se základy teorie a metodami skupinové psychoterapie a nejčastějšími aplikacemi v praxi, s účinnými faktory a procesem skupinové psychoterapie, dále s nejdůležitějšími metodami a postupy individuální psychoterapie (psychodynamické, interpersonální, humanistické, behaviorální, kognitivně behaviorální) a s možnostmi a mezemi využívání těchto přístupů v systematickém poradenství. Zvláštní pozornost je věnována časným a krátkým intervencím. Důraz je kladen na práci s uživateli návykových látek, pozornost je však věnována i jiným souvisejícím diagnostickým okruhům. Po absolvování výuky by měl posluchač umět navrhnout a zdůvodnit psychoterapeutické intervence na konkrétním případu klienta. Budou probrány následující témata:
1. Skupinová dynamika a skupinová psychoterapie
2. Různé formy skupinové práce se závislými a jinými diagnostickými okruhy
3. Psychoterapeutický proces ve skupině a v komunitě
4. Individuální psychoterapie se závislými a jinými diagnostickými okruhy - psychodynamický přístup, behaviorální a kognitivně behaviorální přístup
5. Časné a krátké intervence
6. Psychoterapeutická práce s relapsem - KBT a integrovaný KBT/psychodynamický model
7. Psychoterapie u závislých - srovnání s jinými diagnostickými okruhy Součástí výuky budou praktické ilustrace hlavních psychoterapeutických přístupů na kasuistickém materiálu, doplněné rozborem a diskusí se studenty. Osvojení znalostí studentů bude ověřováno průběžně v diskusích a skupinových cvičeních, na závěr formou obhajoby psychoterapeuticko-poradenské kasuistiky a zkoušky z předmětů Speciální psychoterapie a Vybraných aspektů klinické adiktologie 1 a
2.