Charles Explorer logo
🇨🇿

Výzkum v primární prevenci

Předmět na 1. lékařská fakulta |
B02357

Sylabus

Přednáška a seminář 1 Úvod do předmětu: Základní pojmy v primární prevenci užívání návykových látek (dále jen PP), resp. rizikového chování (zejm. dělení prevence specifické - nespecifické; všeobecné, selektivní, indikované s vysvětlením přesahů); vztah mezi rizikovými a protektivními faktoryKlíčové pojmy: Všeobecná prevence, selektivní prevence, indikovaná prevence, rizikové a protektivní faktoryPřednáška a seminář 2 Teoretické modely v PP: Představení a zarámování všech hlavních teoretických modelů v PP, resp. rizikového chování (KAB, komunitní, CSI, masmediální programy, peer/rodičovské programy, modely šíření informací, tělové modely aj.), jejich výhody, nevýhody, omezení, jak programy (ne)fungují?, příklady efektivních/neefektivních projektů v praxi.Klíčové pojmy: Teoretické modely PP, peer problematika, komunikace, masmédia, postoje a chování.Přednáška a seminář 3 Základní pojmy ve výzkumu, evaluaci a vědě v PP: Rozdíly mezi výzkumem, evaluací a vědou.Typy proměnných, reliabilita, validita, výzkumný plán, reprezentativita, pravděpodobnost ve výzkumech v PP.Metaanalýzy a metastudie v PP (seznámení s realizovanými zahraničními studiemi a jejich výsledky); příklady dobré a špatné praxe a vědy.Klíčové pojmy: Výzkum, evaluace, vědaPřednáška a seminář 4 Výzkum v PP: V čem spočívá výzkum v PP, proč jej provádíme - , kdo jej provádí - realizátor, pro koho - zadavatelé, na kom - soubor, jak - výzkumný design, za co - finanční možnosti, kdy - časový plán a kde - rozsah studií? Příklady realizovaných výzkumných studií v ČR a zahraničí v oblasti PP.Klíčové pojmy: Výzkum, zadavatel a realizátor výzkumu, výzkumný designPřednáška a seminář 5 Typy výzkumů v PP: Základní výzkumné designy v PP v rámci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Zacházení s populací, souborem, výběrové metody.

Nejčastější statistické a kvalitativní postupy. Etické otázky výzkumů v PP.Klíčové pojmy: Kvalitativní metody, kvantitativní metody, výběrové metody, etikaPřednáška a seminář 6 Evaluace v PP 1: Evaluace preventivních intervencí, programů a/nebo projektů.

Co je evaluace, proč evaluovat, co evaluací zjišťujeme, co s výsledky evaluací. Co je třeba zajistit v jednotlivých fázích výzkumné práce v PP.

Vypracování modelového výzkumného designu v oblasti PP. Klíčové pojmy: Evaluace, význam evaluací, evaluace dle nároků na znalosti a dovednostiPřednáška a seminář 7 Evaluace v PP 2: Druhy evaluací: Formativní a normativní; Evaluace plánování, procesu implementace, výsledku.Evaluace drogové prevence z pohledu realizátorů programu, evaluátorů, donátorů a koordinačních subjektů na národní úrovni (např.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR) a na mezinárodní úrovni (např. Evropská komise, EMCDDA aj.)Klíčové pojmy: Formativní a normativní; Evaluace plánování, procesu a implementace, výsledkuPřednáška a seminář 8 Práce s výstupy výzkumů v PP: Komunikace výsledků evaluací jednotlivým subjektům v PP - koordinátoři, donátoři a poskytovatelé primární prevence.

Typy výstupů, v jaké formě předkládat výstupy, jak výstupy přizpůsobit cílové skupině, způsoby prezentace (včetně např. tiskových konferencí).Klíčové pojmy: Prezentace výstupů, cílová skupina prezentací, donátor, realizátor.

Anotace

Předmět navazuje na preventivní předměty bc. studia. V posledních 15 letech došlo k rychlému rozvoji a aplikaci primárně-preventivních přístupů užívání návykových látek (rizikového chování obecně). V současnosti je kladen stále větší důraz na kvalitní, efektivní, funkční, zacílené a praxí ověřené způsoby práce s cílovou skupinou v primární prevenci (též PP). Tyto poznatky mají/musí být ověřovány pomocí (aplikovaného) výzkumu. Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními metodami vědecké práce v primární prevenci, vybavit studenty základními znalostmi a dovednostmi číst, kriticky hodnotit, interpretovat a zacházet s výzkumnými zprávami a závěry výzkumů a snažit se je převádět do praxe. V rámci výuky bude hojně využíváno konkrétních výzkumných studií v PP provedených v ČR i zahraničí. Dílčím cílem je podnícení zájmu studentů o problematiku PP a podpora přenosu funkčních a "evidence-based" teoretických modelů do PP praxe - do práce s různými cílovými skupinami.

V úvodní části připomeneme všechna hlavní teoretické modely v PP (KAB, komunitní, CSI, masmediální programy, peer/rodičovské prvky aj.), jejich výhody, nevýhody, omezení, jak to (ne)funguje?, příklady efektivních/neefektivních projektů v praxi. V další části představíme, v čem spočívá výzkum v PP, proč jej provádíme, kdo jej provádí, pro koho, na kom, jak, za co, kdy a kde? Studenti budou seznámeni se základními výzkumnými designy v primární prevenci v rámci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Evaluace preventivních intervencí, projektů a/nebo programů. Co je evaluace, proč evaluovat, co evaluací zjišťujeme, co s výsledky evaluací. Druhy evaluací: Formativní a normativní; Evaluace plánování, procesu implementace, výsledku.

Evaluace drogové prevence z pohledu realizátorů programu, evaluátorů, donátorů a koordinačních subjektů (např.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR). Komunikace o výsledcích evaluací v PP - koordinátoři, donátoři a poskytovatelé prevence.