Předmět je realizován v rámci blokové formy výuky - 2 dny teoretické výuky včetně praktické výuky, které doplňuje samostudium . Tematicky je zaměřen na: Význam laboratorních vyšetření pro diagnostiku a monitorování kritických stavů. Základní aspekty preanalytické fáze - zásady odběru, uchovávání a transportu biologických materiálů.
Principy analytických metod vyšetření u akutních stavů. Jednotlivé typy vyšetření a jejich členění ve vztahu k typům onemocnění.
Praktická část (cvičení) je zaměřena na point-of-care testing (POCT) a základní vy šetření moče. 1. teoretický blok: Úvod do předmětu, workflow v laboratoři, koncepce klinické biochemie.Význam klinicko-biochemické laboratoře pro intenzivní péči. Základní aspekty preanalytické fáze - zásady odběru, uchovávání a transportu biologických materiálů 2. teoretický blok: Hydratace,efektivní osmolalita, nátriový ion a jejich poruchy.
Iontové dysabalance. Vyšetření funkce ledvin s ohledem na akutní stavy. 2. praktický blok: POCT, suchá chemie; kvalitativní a kvantitativní vyšetření moče a močového sedimentu.
Zacházení s biologickým materiálem, správné techniky odběru, uchovávání a transportu. 4. Samostudium: 1.
Vyšetření moče a základní biochemické analyty. ABR a smíšené poruchy vnitřního prostředí.
Kyslíkové parametry a laktát. Vyšetření při akutních projevech diabetes mellitus 2.
POCT-metody, využití v praxi. Vyšetření v hepatologii , zejména při akutních stavech.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem je osvojit si základní poznatky v oboru klinická biochemie, zejména s ohledem na povinnosti a kompetence sestry v odběru, uchovávání a transportu biologického materiálu.
Dále jde o získání zásad indikace a hodnocení laboratorních vyšetření pro diagnostiku a monitorování kritických stavů, včetně poznání principů analytických metod vyšetření u akutních stavů. Cílem praktické výuky je osvojení principů point-of-care testing (POCT) a vyšetření moče.