Charles Explorer logo
🇬🇧

Rehabilitation

Class at First Faculty of Medicine |
B02594

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Zimní semestr: Předmět se skládá z teoretického samostudia a dvou praktických bloků výuky. Teoretická výuka je realizována formou samostudia s oporou e-learningu.

Během prvního cvičení si studenti na sobě navzájem nebo ve skupině zkouší prakticky aplikovat přednášené metodiky a přístupy, druhý praktický blok je realizován u lůžka. Mezi základní témata patří: Úvod do zásad rehabilitace na intenzivním lůžku, typy ICU, specifika jednotlivých přístupů. základní terminologie rehabilitačního ošetřovatelství, multidisciplinární tým, funkce jednotlivých členů týmů na jednotkách intenzivní péče, Zásady rehabilitace pacientů v bezvědomí, zásady komunikace s pacienty, kteří nejsou schopny běžné verbální komunikace, nácvik vertikalizace. Základy speciálních metod, přístupů na neurofyziologickém podkladě - orofaciální stimulace, základy Affolter metody, Bobath konceptu.

Nácvik soběstačnosti, prevence imobilizačního syndromu a speciální přístupy v intenzivní péči v základních klinických oborech. * 1. Praktický blok (cvičení): Respirační fyzioterapie - statická, dynamická, lokalizované dýchání, aplikace zásad dechové rehabilitace u pacientů s poruchou vědomí, základní principy, přístupy, drenážní techniky, pomůcky (flutter, acapella) Nácvik soběstačnosti u osob na lůžku/ pomůcky pro nácvik aktivit denního života - ADL (personálních i instrumentálních). * 2.

Praktický blok (praxe u lůžka): Respirační fyzioterapie - dynamická, využití speciálních metodik na neurofyziologickém podkladě v respirační FT- metodika dle L. Mojžíšové, Vojtova metoda, nácvik odkašlávání (cvičení).

Aktivní a pasivní pohyby, správné provádění a nácvik pasivních technik u pacientů na JIP. * Samostudium: Úvod do předmětu, terminologie v rehabilitaci, multidisciplinární tým. Zásady rehabilitace na intenzivním lůžku, typy ICU, specifika přístupů. Základní principy Affolter metody: prvky metody, didaktické prostředky, cílová skupina pacientů, řešení každodenních problémů, nácvik správné vertikalizace, indikace, kontraindikace metody, zásady pro práci s pacientem, efekty metody.

Bobath koncept - základní principy využitelné na JIP, terminologie- handling, placing, guiding, normální pohyb, klíčové body kontroly pohybu, tonus, spasticita, stanovení dlouhodobého terapeutického plánu. Basální stimulace - základní principy orofaciální stimulace, multidisciplinární využití na JIP odděleních, postavení ošetřovatelského personálu. * Letní semestr: Předmět se skládá z teoretické části a dvou praktických bloků výuky.

Teoretická výuka je realizována zejména formou samostudia s oporou e-learningu. Během cvičení si studenti na sobě navzájem nebo ve skupině zkouší prakticky aplikovat přednášené metodiky a přístupy. Mezi základní témata patří rehabilitační péče na specializovaných pracovištích pod vedením erudovaných rehabilitačních lékařů, zkušených fyzioterapeutů pracujících na lůžkách interních, chirurgických, neurologických. * 1. praktický blok: Ergoterapie na lůžku: basální stimulace, simulovaná disabilita, nácvik řešení krizových situací.

Skupinová simulovaná disabilita, komunikace pacientem, praktická aplikace orofaciální stimulace. Hodnocení soběstačnosti v aktivitách denního života (ADL), stupně postižení (disability) a využití těchto informací v přístupu k pacientům na JIP. * 2. praktický blok: Využití základních principů na neurofyziologickém podkladě (Affolter metoda, Bobath koncept, basální stimulace), principy facilitace.

Nácvik správné vertikalizme, aplikace zásad polohování přihlédnutím k typu postižení pacienta (hemiparéza, míšní poranění), podle stavu pacienta vertikalizace do sedu, stoje. Aplikace principů školy zad, praktické zásady dodržovaní vertebrogenní životosprávy pro zdravotníky. * Samostudium: Problematika rehabilitace neurologických pacientů v intenzivní péči I - terapeutický ošetřovatelský přístup k pacientům s kombinovaným postižením po poškození mozku (CMP, traumatické poranění), role logopeda, neuropsychologa. Problematika rehabilitace neurologických pacientů v intenzivní péči II - terapeutický ošetřovatelský přístup k pacientům s postižením míchy, diference ošetřovatelského přístupu v IP podle výše léze, specifika polohování, vertikalizme Ergoterapie, vymezení oboru, překrývání rolí, role ergoterapeuta v intenzivní péči, interdisciplinární přístup. Kompenzační pomůcky, jejich přehled, využití na JIP, multidisciplinární aplikace a využití.

Zásady přístupu k rodinným příslušníkům, role ošetřovatelského personálu, jak navázat optimální kontakt s pacientem, respektování kompetencí, odpovídající informovanost.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem je seznámit posluchače s principy rehabilitačního ošetřovatelství jako nutného základu ošetřovatelské péče pacientů.

Teoretická výuka se zaměřuje na význam multidisciplinárního týmu v rehabilitaci, individuální přístup k pacientům, zpracování krátkodobého a dlouhodobého rehabilitačního plánu. Praktická výuka navazuje na teoretický základ a dále ho rozvíjí o metody psychosensomotorické stimulace, aktivizace pacienta, principů používaných k dosažení nejvyšší možné a optimální kvalitě života pacienta.