* Témata:
Kost jako metabolicky aktivní orgán (kostní buňky, funkce kosti).
Teoretické podklady metabolických chorob kostí, především osteoporózy.
Znalost základů klinických projevů metabolických chorob kostí a jejich klinické diagnostiky. Význam rizikových faktorů.
Metabolismus kalcia a dalších minerálních látek a vitamínů ve zdraví i nemoci.
Kalciotropní hormony. Metabolismus vitamínu D, hypovitaminóza D.
Základní seznámení se zobrazovacími metodami a laboratorními vyšetřeními používanými při diagnostice metabolických chorob kostí a v jejich diferenciální diagnostice.
Základní znalosti o prevenci a terapii metabolických chorob kostí.
Význam výživy v prevenci a léčbě metabolických chorob kostí
- pravidla zdravé výživy,
- doporučený příjem minerálů, vitaminů a bílkovin,
- nutriční aspekty osteoporózy a dalších metabolických chorob kostí,
- sekundární příčiny osteoporózy vyžadující cílenou nutriční intervenci,
- úskalí nutriční intervence v klinické praxi.
* Praktický blok
Schopnost samostatně postupovat při zajištění požadovaného a potřebného druhu výživy.
Práce s anamnestickými daty, dotazníky příjmu potravy a algoritmy pro hodnocení rizika osteoporotických zlomenin.
Student na základě anamnézy a znalosti rizikových faktorů bude schopen identifikovat osoby s vysokým rizikem rozvoje osteoporózy, vypracovat individuální nutriční plán a navrhnout vhodná dlouhodobá preventivní opatření.
Student se seznámí se zobrazovacími metodami používanými při diagnostice metabolických chorob kostí a v jejich diferenciální diagnostice. Vyšetření skeletu a tělesného složení na přístroji typu DXA (dvouenergiová rentgenová absorpciometrie).
Cílem vzdělávání v rámci studijního předmětu Výživa v osteologii je získání potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti nutri ční prevence osteoporózy a dalších metabolických chorob skeletu. Absolvent získá znalosti o prevenci osteoporózy a dalších metabolických chorob skeletu a bude schopen individuální práce s pacientem při zajištění požadovaného a potřebného druhu výživy.