Obsahové zaměření výuky:
Obsahové vymezení přednášek
Úvod do teorie koučování - pojem a pojetí, principy koučování;
Osobnost a dovednosti kouče - zdravotník jako kouč?
Postmoderní filosofické přístupy a jejich praktická aplikace na oblast koučování
(ústřední premisy teorie poznání ve vztahu k systemické teorii), naslouchání, reflexe a sebereflexe v koučovacím rozhovoru)
Metodika koučování a metodologie Solution Focused Approach (Přístup orientovaný na řešení) Steve de Shazer
Typologie otázek; Práce na změně; Pravidla tvorby cílů; Zakončení koučování a zpětná vazba;
Koučing v kontextu zdravotnictví; "zakotvení" koučingu v klinické praxi.
Obsahové vymezení cvičení
Identifikace tréninkových potřeb účastníků
Nácvik a rozvíjení dovedností v koučovacím rozhovoru - individuální rozhovory (příp. práce s nahrávkou individuálního koučovacího rozhovoru).
Cvičení - vybrané koučovací postupy
Předmět koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah předmětu je koncipován jako základní uvedení do problematiky "pomáhajícího KOUČOVACÍHO rozhovoru" v kontextu postmoderních filozofických přístupů (systemické myšlení), včetně nastínění jeho aplikace ve zdravotnické praxi. Tradiční důraz na direktivní přístupy v pomáhajících rozhovorech se během posledních let posouvá směrem k více spolupracujícím a participativním modelům, tedy i k možnosti využití koučingu v praxi zdravotníků.
Cíl předmětu
Předmět seznamuje studenta s koučingem, jakožto formou podpory a rozvoje, pomocí níž se student učí jak efektivně motivovat, vést, zvládat změny a dělat pokroky - a to nejen ve vztahu k sobě samému, ale také ve vztahu k potenciálním klientům/pacientům a kolegům. Kurz tedy nabízí a rozvíjí self-management a proaktivní účinné strategie. Součástí kurzu je také aktualizace studentova osobnostního rozvojového plánu a práce na rozvoji psychosociálních kompetenci a metakognitivních znalostí (tj. znalost studentů o jejich vlastním poznávání a učení).
Volitelný jednosemestrový předmět je určený: pro II. ročník LS bakalářského studia oboru Všeobecná sestra (prezenční i kombinovaná forma), akademický rok 2015/2016
Počet studentů v předmětu je v každém semestru omezen (min. 8 a maximálně 18)