Místo výuky: Klinika rehabilitačního lékařství, Albertov 7, Praha 2
Učebna: knihovna KRL, přízemí
Počet vyučovacích hodin: 5 x 3 vyučovací hodiny
Témata:
Úvod do asistivních technologií, terminologie, rozdělení, využití.
Asistivní technologie a možností jejích využití v rehabilitaci kognitivních funkcí u pacientů dle věkových kategorií.
Využití tabletu v ergoterapii, aplikace vhodné pro trénink jemné motoriky a grafomotiky, kognitivních funkcí a ADL. iPad aplikace. Příslušenství na tablety pro osoby s fyzickým postižením.
Problematické oblasti při výběru kompenzačních pomůcek pro pacienty s fyzickým postižením - zásady výběru mechanického a elektrického vozíku.
Využití prvků asistivní technologie při úpravě předmětů denní potřeby, grafomotorických pomůcek a pomůcek ke komunikaci.
Praktická výroba pomůcek "No-tech" a "Low-tech"
Vybrané "High-tech" pomůcky využívané v ergoterapeutické praxi v ČR a v zahraničí.
Možnosti získání a úhrad pomůcek, související legislativa, novelizace. Zákon č. 329/2014 Sb.
Asistivní technologie je jakýkoliv výrobek, pomůcka, část vybavení, softwaru nebo systému výrobku, který slouží k posílení, udržení nebo zlepšení funkční schopnosti osob s disabilitou. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktická výuka zaměřená na vybrané kategorie a skupiny asistivních technologií.
Cílem předmětu je seznámení studentů se širším významem pojmu "Assistive technology" z pohledu ergoterapeuta. Zaměření je na nástroje, zařízení, software nebo systémy, využ ívající zpravidla moderní technologie s cílem posílit, udržet nebo zlepšit funkční schopnosti jedinců se speciálními potřebami.
Dále na dostupnost a vývoj asistivních technologií, speciální a individuální úpravy pomůcek, problematické oblasti při výběru kompenzačních pomůcek a využití moderních technologií u různých typů klientů/pacientů.