Charles Explorer logo
🇨🇿

Zdravotnická psychologie a komunikace

Předmět na 1. lékařská fakulta |
B03107

Sylabus

Témata:

PACIENT A ZDRAVOTNÍK; PARTNERSKÉ A PATERNALISTICKÉ POJETÍ VZTAHU (dvě odlišné perspektivy a dvě odlišná východiska)

Zdravotnická psychologie – úvod

Definice zdraví a nemoci (WHO)

Osobní pohoda (well -being) a zdraví

Kvalita života ve vztahu ke zdraví jedince –„HealthRelatedQualityOfLife“ – HRQL

Nemoc jako náročná životní situace

Autoplastický obraz nemoci: Psychologická problematika prožívání dle druhu nemoci a léčby;  

NEVERBÁLNÍ A PARAVERBÁLNÍ KOMUNIKACE

Oční kontakt; Mimika; Gestika; Haptika; Kinezika; Posturika; Proxemika; Teorie osobních zón a uspořádání prostoru

Paralingvistika  – extralingvistické projevy a prvky verbální komunikace

Ustálené konvenční neverbální prostředky, rituály

POZNÁVÁNÍ OSOBNOSTI KLIENTA/KY METODOU POZOROVÁNÍ

Sociální percepce a chyby při posuzování/pozorování jiných osob

Aktivní naslouchání (neverbální paralingvistické a lingvistické projevy)

Emoční inteligence, sdělování citů a pocitů

VERBÁLNÍ KOMUNIKACE, KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI

Základní komunikační dovednosti

Druhy rozhovorů ve zdravotnictví (účel komunikace)

Anamnestický; informativní; poradenský; edukační, podpůrně-terapeutický (psychoterapeutický)

Zásady profesionálního chování – obecná doporučení pro komunikaci zdravotníka

VERBÁLNÍ KOMUNIKACE, KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI

Asertivní komunikace (práva, techniky - žádost o laskavost, uplatnění nároku, přijímání kritiky, schopnost říci ne bez pocitu viny, kompromis, vyjadřování pocitů, názorů, ventilování agresivity, sebeprezentace)

Komunikační styly zdravotníka

Mezilidské vztahy v prostředí zdravotní péče spolupráce a individuální odpovědnost zdravotníka, konflikty

POZNÁVÁNÍ OSOBNOSTI KLIENTA/KY METODOU ROZHOVORU

PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA A VERBÁLNÍKOMUNIKACE NUTRIČNÍHO TERAPEUTA VE SPECIFICKÝCH KONTEXTECH

Psychosociální problematika v ženském lékařství

Problematika nemocného dítěte

Stáří. Komunikace se seniorem

Thanatologie. Psychologické aspekty péče o umírající

Pacienti  se smyslovým postižením

Pacienti s poruchou řeči a fatickými poruchami

Nemocní s postižením pohybového aparátu

Pacienti se změnami intelektu

Nemocný s psychickými obtížemi

DUŠEVNÍ HYGIENA NT A PSYCHOLOGICKÉ NÁROKY V PRÁCI NT

Anotace

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou problematikou a tématy spojenými se zdravím a nemocí.

Informuje o psychologických aspektech nejrůznějších onemocnění/stavů, včetně subjektivních způsobů prožívání těchto stavů a nemoci, s důrazem na bio-psycho-sociální přístup k pacientovi/klientovi. Poskytuje studentovi elementární znalosti zdravotnické psychologie nezbytně nutné pro profesní růst studenta oboru nutriční terapie v profesionálního pomáhajícího.

Cvičení jsou zaměřena na nácvik dílčích komunikačních dovedností a rozvoj psychosociálních kompetencí, jako předpokladu rozvoje profesionality nutričního terapeuta. Nácvik se zaměřuje na sebepoznání a poznávání druhých, porozumění vlastním prožitkům, využívání (sebe)-reflexe studentů, vytváření náhledu a nadhledu na způsoby sociálního chovaní, vede studenty k získání osobní zkušenosti.

Praktická cvičení jsou založena na osobní prožitkové zkušenosti a současně umožňují integraci s teoretickými poznatky a vědomostmi.