* Témata přednášek ZS:
Vymezení oboru lékařsk á psychologie (biopsychosociální paradigma medicíny).
Jedinec jako systém, konsekvence terapeutických zásahů a doporučení pro život pacienta a vliv na jeho spolupráci.
Motivace - motivace pacienta, motivace zdravotníka, vlivy na léčbu.
Osobnost (obecně i s přihlédnutím k pacientům a etiopatogenezi poruch zdraví), subjektivita prožívání.
Psychologická první pomoc - posttraumatická péče.
Vztah pacient - lékař - rodina nemocného (či osoby nejbližší).
Komunikace s nemocnými, sdělování nepříznivých informací.
Psychologická péče o ambulantně vedené pacienty a jejich rodiny.
Psychologická péče o hospitalizované pacienty a jejich rodiny.
Psychosomatika a behaviorální medicína, typy psycho-somatických souvislostí.
Model nemoc-choroba, Calgary Cambridge rámec medicínského interview.
Nemoc a její vývoj jako forma adaptace, manipulace s nemocí, zisky z nemoci.
Empatie, její povaha, mýty o empatii, typy empatie.
Psychologická problematika umírání a smrti.
Ovlivňování psychiky, chování a zdravotního stavu psychologickými prostředky (psychoterapie, poradenství).
* Témata k seminářům ZS:
Úvod do problematiky komunikace, povaha jazyka, individuální jazyk
Fylogeneze vs. ontogeneze, kotvící efekt, konzervativismus, kognitivní chyby
Verbální komunikace, kladení otázek, jejich formy
Empatie, autenticita - význam a možnosti rozvíjení empatických dovedností, jejich diagnostický potenciál
Nácvik komunikace s pacientem - navázání kontaktu, práce s raportem
Nácvik komunikace s pacientem - získávání informací, explorace
Nácvik komunikace s pacientem - podávání informací, plánování a vysvětlování
Nácvik komunikace s pacientem - uzavření kontaktu
Nácvik komunikace s pacientem - práce se vztahem
Nácvik aktivního naslouchání
Neverbální komunikace, její monitorování a interpretace
Empatie akceptace, autenticita, nácvik emočně podpůrného rozhovoru, vyjadřování podpory
První setkání s pacientem v ordinaci
Komunikace s postiženým
* Témata přednášek LS:
Úzkost, její příčiny a projevy, adaptivní funkce úzkosti
Úzkost a emoční kontingence
Úzkost u pacienta a lékaře a její zvládání
Konflikty a agresivita, příčiny eskalace
Konflikty a agresivita, postupy deeskalace
Deprese a její projevy
Deprese jako forma reakce na onemocnění
Deprese jako rizikový faktor pro vznik onemocnění (životní styl)
Adherence/neadherence - příčiny a projevy
Adherence/neadherence - ovlivňování
Adherence/neadherence u lékaře
Psychologie bolesti
Lékař a pacientova bolest
Psychologické postupy při práci s bolestí
Sdělování chyb v péči pacientovi
* Témata k seminářům LS:
Pozorování, rozlišení pozorované - vysuzované, intrapsychické vlivy na pozorování
Nácvik pozorování
Hranice ve vztahu lékař-pacient, pacienti porušující hranice
Zvládání psychologicky obtížných pacientů, nebezpečný a agresivní pacient
Sdělování závažné zprávy
Téma umírání a smrti
Rizika poškození pacienta - iatropatogeneze
Burn-out syndrom, diagnostika a prevence
Problematika suicidia, identifikace ohrožených
Techniky zvládání stresu
Vyhodnoceni provedeného emočně podpůrného rozhovoru
Psychodiagnostika - seznámení s nástroji
Psychodiagnostika - deprese
Psychodiagnostika - úzkost
Nakládání se situacemi chyby v péči
* Blok psychoterapie:
Kognitivní procesy, mozek a interpretace reality
Subliminální procesy, nevědomí a psychická projekce
Traumatický stres, disociace a iritabilita limbického systému
Vliv psychoterapie na mozek
Paměť a psychoterapie
Teorie učení, klasické a operantní podmiňování, sociální učení, kognitivní učení.
Kognitivní techniky
Skupinová psychoterapie
Skupinová dynamika
Psychoanalýza
Koncepty přenosu a protipřenosu, klinické manifestace, využití v terapii
The subject makes students familiar with the way human psyche functions and principles of doctor-patient communication. It pays attention to the doctor-patient relationship and various ways we can deal with it. Methods how to identify psychologically endangered individuals are introduced as well as principles of intervention.
Psychosomatic problematics in discussed thoroughly.