* 1. Psychosociální přístupy v ergoterapii
* Témata:
- Systém péče o lidi s duševním onemocněním, reforma psychiatrické péče, představení poskytovaných zdravotních a sociálních služeb. Multidisciplinární spolupráce.
- Duševní zdraví, stigmatizace, vývoj modelů péče a aktuální filozofická východiska pro práci v psychosociální oblasti. Nové trendy v poskytování péče.
- Vztah těla a mysli - vliv aktivity na mentální zdraví.
- Recovery (zotavení), principy, fáze zotavení, podpora zotavení v klinické praxi. Role peer pracovníků a svépomocných aktivit v podpoře zotavení, osobní zkušenost s duševním onemocněním a zotavením.
- Vymezení psychosociální (psychiatrické) rehabilitace. Hodnoty a principy psychosociální rehabilitace, představení základních metodik (škol) psychosociální rehabilitace.
- Základní přehled nejčastěji používaných ergoterapeutických modelů praxe a rámců vztahu v psychosociální oblasti.
- Na klienta orientovaná praxe a modely praxe zaměřené na výkon zaměstnávání (occupational performance), Model MOHO, CMOP. Uplatnění těchto modelů v klinické praxi u lidí s psychosociálními obtížemi.
- Základní psychosociální rámce vztahů vycházejících z psychologických přístupů a jejich uplatnění v klinické praxi (behaviorální, kognitivně-behaviorální humanistický, psychoanalytický rámec vztahů)
- Specifika ergoterapeutického procesu v psychosociální oblasti.
- Nejčastěji požívané nástroje hodnocení v psychosociální oblasti, interpretace výsledků hodnocení a zacházení s výsledky hodnocení, účelnost a etické aspekty hodnocení.
- Stanovení a formulace cílů a plánů v psychosociální oblasti, základy individuálního plánování.
- Person-centered planning (na osobu zaměřené plánování).
- Ergoterapeutické intervence v akutní a následné péči, role ergoterapeuta v intramurální a extramurální péči. Zkušenosti z Centra duševního zdraví a oblasti podporovaného zam ěstnávání (IPS model), role ergoterapeuta v komunitní péči.
- Analýza aktivit se zaměřením na psychosociální oblast. Příprava, plánování a evaluace ergoterapeutických intervencí. Vedení záznamů a práce s dokumentací.
- Rovnováha v životních aktivitách (Occupational balance).
- Self-management, Resilience (odolnost) a práce se zranitelností (vulnerabilitou), prevence relapsu duševního onemocnění.
- Práce se skupinou a skupinové aktivity v akutní a následné péči osob s duševním onemocněním.
- Využití neverbálních prostředků v ergoterapii, seznámení s expresivními terapiemi, dramaterapie, muzikoterapie, taneční terapie, arteterapie. Význam kreativních technik v psychosociální oblasti.
- Práce s prostředím, význam a role rodiny a sociálního prostředí v rámci ergoterapie, prostředí podporující zotavení.
- Reflexe, sebereflexe, klinická úvaha jako profesionální dovednosti ergoterapeuta. Psychohygiena a prevence syndromu vyhoření. Seznámení se supervizí jako účinným nástrojem pro podporu pracovníků v praxi.
* 2. Zásady práce s klientem
* Témata:
- Zásady a základy komunikace. Komunikace verbální, neverbální. Manipulace, asertivita.
- Techniky vedení terapeutického rozhovoru, nácvik řešení obtížných situací v praxi.
- Vztah mezi terapeutem a klientem. Přenos, protipřenos. Navázání terapeutického vztahu se specifickými skupinami klientů.
- Vytváření partnerského vztahu pracovník - klient, účinné faktory vytváření pracovní aliance, shared-decision making.
- Individuální a skupinová terapie. Práce se skupinou, skupinová dynamika.
- Spolupráce s rodinou, seznámení s formami rodinné terapie a jinými formami podpory rodin a blízkých lidí s duševním onemocněním.
- Etické jednání, klinická úvaha, etická dilemata, aplikace principů práce v rámci konkrétních situací z praxe. Etika v klinické praxi ergoterapeuta.
- Pomoc v prosazování a uplatňování práv lidí s psychosociálními obtížemi.
- Stigma a možnosti ergoterapeuta v boji proti stigmatizaci a diskriminaci, strategické dokumenty, které jsou podkladem pro profesionální jednání ergoterapeuta a jejich význam v klinické praxi.
- Etické otázky v rámci ergoterapeutického vyšetření, zpětná vazba, oceňování a práce se silnými stránkami.
- Řešení obtížných situací v klinické praxi, řešení konfliktů, techniky deeskalace, týmová spolupráce. Práce se sebereflexí, ochrana pracovníka, hranice terapeutického vztahu, psychohygiena.
* 3. Psychologie a neuropsychologie
* Témata:
- Psychologie a neuropsychologie
- Psychosociální vývoj
- Psychologická metodologie
- Psychologický přístup k pacientům/ klientům.
- Přehled základních psychoterapeutických systémů. Základy transakční analýzy. Základy rodinné terapie.
- Neuropsychologická diagnostika
- Funkční struktury mozku.
- Myšlení, řeč, emoce, motorické funkce, pozornost.
- Vztah mozkových struktur a kognitivních funkcí.
- Psychopatologie
- Neuropsychologie v psychiatrii.
- TBI a psychoterapie.
- Psychosomatika
- Kazuistiky - využití kognitivního tréninku v práci s lidmi s psychosociálními obtížemi.
- Možnosti spolupráce ergoterapeuta a psychologa, role ergoterapeuta v multidisciplinárním týmu, spolupráce s rodinnými příslušníky.