Charles Explorer logo
🇬🇧

Diagnostic and Therapeutic Methods in the Occupational Therapy

Class at First Faculty of Medicine |
B03366

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* I. Diagnostické a terapeutické metody v předpracovní a pracovní rehabilitaci

V rámci této části předmětu se studenti seznámí s diagnostickými a terapeutickými přístupy a metodikami, které se využívají v pracovní a předpracovní rehabilitaci. Seznámí se s nástroji pro diagnostiku, s metodikami standardizovanými i nestandardizovanými. Studenti si vyzkouší praktickou aplikaci některé testové metody, při práci s pacienty, jejich diagnostiku a terapii zaměřenou na pracovní oblast, a to jak ve zdravotnické, tak sociální sféře. Studenti budou na hodinách prakticky pracovat s nástroji ergodiagnostiky a výsledky budou bezprostředně prezentovat.

* Témata:

Úvod do předmětu - přehled stupňů předpracovní a pracovní rehabilitace. Shrnutí metod využívaných v diagnostice. Přehled organizací poskytující pracovní rehabilitaci. Vyhodnocení základních diagnostických metod: Hodnocení pracovní pozice, pracovního místa, dotazníky, rozhovory. Sebehodnotící dotazníky: AMAS, PACT. Struktura dne, dotazník zájmů. Zopakování základních pojmů v oblasti pracovní rehabilitace.

Diagnostika a terapie v rámci předpracovní rehabilitace

Vyhodnocení základních ergodiagnostických hodnocení fyzických komponent: Jamar dynamometr, Purdue Pegboard, Jebsen-Taylor test funkce ruky. Práce s normami a výpočet SD skóre, vytvoření závěru vyšetření.

Vyhodnocení základních ergodiagnostických metod - Pracovní křivka. Isernhagen Work System - ukázka úkolů a způsobu hodnocení. Příklad závěrečné zprávy ergodiagnostického vyšetření - interpretace závěrů. Speciální metodiky - vybrané testy např. Hodnocení pracovních dovedností dle Jacobsové, Všeobecná kancelářský test.

Sociální problematika v oblasti předpracovní rehabilitace

Úřady práce a možnosti pracovního uplatnění, rekvalifikace, kurzy. Organizace pracovní rehabilitace - Asistence.

Tréninková pracovní místa - Ergoaktiv. Práce s pacienty po poškození mozku a možnosti jejich pracovního uplatnění.

Ergonomie a úpravy pracovního prostředí. Hodnocení pracovního prostředí.

* II. Diagnostické a terapeutické metody v biopsychosociální oblasti

Cílem této části předmětu je zprostředkovat studentům aktuální trendy v péči o duševní zdraví s důrazem na perspektivu uživatelů péče. Hlavním cílem je naučit studenty užívat ve své praxi základní principy, hodnoty a metody práce ergoterapeuta v psychosociální oblasti a chápat význam užití těchto způsobů práce napříč všemi oblasti ergoterapie. Student by měl získat informace o roli ergoterapeuta v psychosociální (psychiatrické) rehabilitaci, získat informace a praktickou zkušenost s diagnostickými a terapeutickými nástroji ergoterapeuta, s metodami psychiatrické rehabilitace a seznámit se s jejich praktickým využitím v rámci sociálních a zdravotních služeb. Podstatnou část také tvoří seznámení s možnostmi práce s prostředím, komunitou a rodinou člověka s duševním onemocněním.

Zaměření je na porozumění konceptu Recovery (zotavení) jako jedinečnému a vysoce individuálnímu procesu, kterým procházejí lidé s duševním onemocněním, a na získání schopností aplikovat tento proces do praxe péče o duševní zdraví. Dále na seznámení s účinnými postupy pro zapojení a podporu vlastních, vnitřních metod, dovedností a strategií lidí s duševním onemocněním, které vedou k osobnímu rozvoji navzdory nemoci a směřují k uspokojivému životu i s ní. Předmět navazuje na předmět Kasuistický seminář.

* Témata:

Systém péče o duševní zdraví, "Zotavení" jako nové paradigma. Recovery (úzdrava, zotavení) vs medicínský pohled, seznámení se základními pojmy a jejich zasazení do kontextu strategií v péči o duševní zdraví; podpora procesu zotavení z pohledu vlastní zkušenosti lektorů, aplikace konceptu recovery do praxe; Recovery a EBP Duševní onemocnění, klasifikace onemocnění - jak chápat "diagnózu", možný význam a dopad "stanovení diagnózy" Stigma duševního onemocnění - formy stigmatu, dopad stigmatu na život člověka s duševním onemocněním a jeho blízkých, možnosti boje se stigmatem; Vymezení psychosociální (psychiatrické) rehabilitace a seznámení s hlavními proudy (školami), hodnoty a principy psychosociální rehabilitace; Systém péče o duševní zdraví v ČR, EBP v oblasti péče o duševní zdraví;

Self-management a jeho podpora v praxi. Strategie k dosahování vlastních cílů a zvládání neúspěchu; Rozvíjení strategií zvládání a využití self-managementu v ergoterapeutické praxi (i mimo oblast péče o duševní zdraví).

Ergoterapeutický proces a jeho specifika v biopsychosociální oblasti Ergoterapeutický proces vs proces psychosociální rehabilitace (Model CARe, Bostonská škola psych. rehabilitace). Připravenost (readiness) na rehabilitaci - vymezení pojmu, složky připravenosti, možnosti hodnocení připravenosti; Domény ergoterapie a jejich specifika v psychosociální oblasti Empowerment, úvod do Strength-based Modelu Terapeutické využití sebe sama; reflexe a sebereflexe; práce s předpoklady; formy klinické úvahy a jejich využívání v praxi; Ergoterapeutické modely a rámce vztahů používané v psychosociální oblasti a jejich aplikace v praxi; Ukázka některých metod dle rámců vztahu;

Metody získávání informací, proces hodnocení v psychosociální oblasti, výběr vhodného způsobu hodnocení; Hodnocení, evaluace, diagnostika - vymezení pojmů, význam a dopad hodnocení, významné faktory v procesu hodnocení, kontext a užitečné způsoby práce; Profil klienta dle AOTA; Hodnocení vycházející z použitého rámce vztahu nebo ergoterapeutického modelu praxe; Ergoterapeutické nástroje užívané v psychosociální oblasti; Využití narativních způsobů práce v procesu hodnocení; Ukázka vybraných nástrojů hodnocení;

Proces plánování v ergoterapii Rehabilitační plánování, ergoterapeutický plán vs. individuální plán klienta; Užitečná formulace cíle, zásady při plánování; Práce s prostředím v rámci procesu plánování Práce se specifickými skupinami - např. lidi v seniorském věku, dětská psychiatrie, akutní stavy, poruchy příjmu potravy atd.

Terapeutické intervence v psychosociální oblasti - při individuální a skupinové práci; Recovery college a nové trendy v práci s lidmi s psychosociálními obtížemi. Příprava cílené terapeutické aktivity; Obtížné situace při individuální a skupinové práci; Prevence relapsu onemocnění, možnosti krizové intervence, protikrizový plán - jeho možnosti a aplikace (WRAP a jiné); Práce s rodinou, psychoedukace a význam podpory a zapojení rodiny do práce s klientem; Evaluace účinnosti terapeutických intervencí; Supervizní seminář - forma skupinového koučování dle Modelu CARe

Práce s rodinou a s prostředím, význam peer práce Význam prostředí v procesu úzdravy a při výkonu zaměstnávání; Analýza prostředí a sociální sítě klienta; možnosti práce s prostředím; Peer support - vymezení pojmu, formy svépomoci, "circles of support" a jiné; Systém komunitních služeb - nové trendy v péči; Zajištění kvality služeb - evaluace ergoterapeutické práce, hodnocení služeb a spokojenosti uživatelů;

* III. Diagnostické a terapeutické metody v oblasti kognitivních funkcí

Tato část si klade za cíl studenty seznámit s problematikou kognitivních funkcí a zásadami diagnostiky kognitivních funkcí u osob po získaném poškození mozku. Pozornost bude věnována správnému vedení rozhovoru a zjišťování anamnézy při prvním kontaktu s klientem/pacientem. Studenti budou teoreticky i prakticky připravováni pro užití krátkých (screeningových) testů, jejich administraci, vyhodnocení a interpretaci vč. diferenciálně-diagnostických úvah. Posluchačům budou informativně představeny další metody, se kterými pracuje psycholog a klinický psycholog v klinické praxi. Dalším cílem předmětu je seznámit studenty se zásadami tréninku kognitivních funkcí s důrazem na směřování k vlastním úvahám o možnostech terapeutických intervencí v této oblasti.

* Témata:

Kognitivní funkce, zásady vyšetřování kognitivních funkcí

Velmi krátké kognitivní zkoušky

Krátké kognitivní testy

Velké psychodiagnostické metody

Terapie kognitivních funkcí

Prezentace projektů ve skupinách,

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět se skládá ze tří částí - Diagnostické a terapeutické metody v předpracovní a pracovní rehabilitaci, diagnostické a terapeutické metody v biopsychosociální oblasti a diagnostické a terapeutické metody v oblasti kognitivních funkcí.