Úvod do předmětu:
Vymezení pojmů percepce. Rozlišení smyslových a percepčních vad. Seznámení s etiologií obtíží, seznámení se základními oblastmi percepce: apraxie, agnosie, neglect a další vizuospaciální obtíže, afázie, náhled. Základy hodnocení percepčních poruch - testy, pozorování, analýza aktivity.
Apraxie a neglect syndrom:Apraxie, neglect a vizuospaciální funkce - bližší popis, rozlišení, typy. Možnosti hodnocení, práce s jednotlivými testy. Možnosti intervence - adaptační a léčebný přístup. Kazuistiky pacientů, videa.
Agnozie a náhled
Gnostické potíže - typy a rozlišení, možnosti hodnocení. Terapie gnostických poruch.
Náhled - možnosti hodnocení, dopad na ADL. Práce s náhledem, základy práce s rodinou. Kazuistiky pacientů - videa.
Afázie:Afázie - typy, hodnocení, terapie afázie z ergoterapeutického hlediska. Kazuistiky pacientů, videa. Zadání závěrečné práce.
Shrnutí, závěrečné ukončeníPrezentace závěrečných prací - tj. navržení modelových činností pro zlepšení vizuospaciálních funkcí. Shrnutí předmětu, udělení zápočtů.
V rámci předmětu se studenti seznámí s různými typy percepčních poruch. Nejprve bude představena etiologie jejich vzniku spolu s jednotlivými typy percepčních poruch.
Studenti se dále seznámí s různými hodnoceními percepčních poruch a s možnostmi terapie. V předmětu bude kladen důraz na možnost ovlivnění percepčních funkcí ve vazbě k výkonu ADL.
Výstupem předmětu bude vypracování jedné modelové činnosti k terapii percepčních funkcí.