\r\n
· Úvod do pedagogiky – obsah, cíle, směry a metodologie
\r\n· Základy speciální pedagogiky – odborná terminologie, obory speciální pedagogiky; žák se speciálními vzdělávacími potřebami – vymezení pojmu (inkluze, integrace do běžné školy – výhody, nevýhody), způsoby speciálně pedagogické podpory osob se zdravotním postižení a znevýhodněním
\r\n· Fyzioterapie jako pedagogický přístup k pacientovi; komprehenzivní fyzioterapie, role fyzioterapeuta v péči o osoby se speciálními vzdělávacími potřebami
\r\n· Speciálně pedagogická diagnostika – pojetí, úkoly, přehled metod, pedagogicko- psychologický poradenský systém
\r\n\r\n
Seminář I.
· Psychopedie – klasifikace a specifika mentální retardace, péče o osoby s mentálním postižením a pervazivními (komplexními) poruchami – zejm. poruchy autistického spektra (dětský a nespecifický autismus, Aspergerův syndrom) a jejich výchova a vzdělávání
\r\nSeminář II.
\r\n· Specifické poruchy učení, poruchy pozornosti (ADHD, ADD)
\r\n· Fyzioterapeut a možnosti jeho působení pří řešení specifických poruch učení resp. poruch pozornosti, problémů vzešlých z raného vývojového traumatu
\r\nSeminář III.
\r\n· Základy logopedie, surdopedie, somatopedie
\r\n· Problematika výchovy a vzdělávání osob se zdravotním znevýhodněním (zejm. chronicky nemocných – DMO, Epilepsie), pohybovým postižením - systém podpory ze strany státních i soukromých subjektů zejm. nestátních neziskových organizací
\r\nWorkshop
\r\nKontakt a komunikace s pacientem s těžkým zrakovým postižením
\r\n1. člověk s těžkým zrakovým postižením (TZP) - vymezení pojmu (slabozrakost, nevidomost - praktická / úplná) + úvodní zážitkové cvičení
\r\n- získané / vrozené postižení (příčiny TZP), terminologie, stereotypy, nejčastější omyly
\r\n2. zvládání života bez zrakové kontroly (POSP, přístup k informacím, dovednosti každodenního provozu, možnosti rehabilitace, ukázka kompenzačních pomůcek, význam bílé hole atd.)
\r\n3. zásady kontaktu s pacientem s TZP (příčiny obvyklých nedorozumění, modelové situace, praktický nácvik)
\r\n4. bezbariérovost v kontextu lidí s TZP, obvyklé projevy bariérovosti ve zdravotnických zařízeních a jak je účinně překonáv
\r\n5. průvodcovské techniky (praktický nácvik), zásady komunikace
\r\n6. nevidomý v roli zákonného zástupce a průvodce svého nezletilého dítěte
\r\n7. nevidomí a oční protézy
\r\n8. podpis nevidomých
\r\n9. vodicí pes ve zdravotnických zařízeních (ukázka práce vodicího psa, rozdíl mezi psem vodicím a asistenčním)
\r\n10. závěrečná diskuse, review programu (zpětná vazba)
\r\nSeminář IV.
\r\n· Osoby s psychickými a psychosomatickými problémy (úzkosti, sociální fobie, emoční labilita, poruchy příjmu potravy aj.)
\r\n· Specifika pedagogické práce s osobami s raným vývojovým traumatem (nutnost speciálně pedagogického přístupu k osobám, které prošly náhradní rodinnou péčí)
\r\n Seminář V.
· Etopedie – poruchy chování vč. chování závislostního – vymezení pojmu, klasifikace a charakteristika
\r\n· Péče o jedince s poruchami chování vč. základního přehledů možnosti převýchovy, ústavní péče a preventivní péče, práce s osobami ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
\r\nSeminář VI.
\r\n