Anamnestická data:
1) Stav vědomí. Synkopa a kolaps.
2) Nutriční stav
3) Bolest
4) Dušnost
5) Bolest na hrudi
6) Cyanóza
7) Kašel, hemoptýza
8) Hemodynamika a šok
9) Příznaky stenózy a uzávěru tepny
10) Příznaky žilní trombózy a flebitidy
11) Edémy
12) Krvácení
13) Bolesti břicha
14) Změny frekvence a charakteru močení
15) Horní a dolní dyspeptický syndrom
16) Změny frekvence a charakteru stolice; meléna, enteroragie.
17) Obecné příznaky nádorových onemocnění
18) Obecné příznaky bakteriálních a virových zánětů, febrilie. Základní patologické fyzikální nálezy
19) Patologie celkového stavu.
20) Patologické nálezu na hlavě a krku
21) Patologické nálezy na hrudníku, poslechové nálezy na srdci a plicích
22) Patologické nálezy na břiše
23) Patologické nálezy na končetinách
24) Základní neurologické patologické nálezy, meningeální příznaky, základní fokální symptomatologie. Principy, popis a syndromologická interpretace následujících vyšetření
25) EKG
26) RTG vyšetření hrudníku
27) RTG vyšetření břicha
28) základní laboratorní vyšetření (krev - biochemie, krevní obraz, moč - Ch+S) Principy následujících vyšetření a příprava k nim:
29) Ultrasonografie břicha
30) Echokardiografie
31) Endoskopické metody a příprava k nim Dovednosti
32) Odběr anamnézy
33) Fyzikální vyšetření Anamnéza a fyzikální vyšetření a obecná interpretace nálezů v jednotlivých oblastech lidského těla
34) Celkového stavu pacienta (vědomí, orientace, spolupráce), stavu výživy a hydratace
35) Nálezu na kůži
36) Základních hemodynamických parametrů
37) Hlavy a krku
38) Hrudníku, srdce a plic
39) Břicha, včetně per rectum
40) Páteře a dolních končetin
41) Základní neurologický nález
42) Analýza a syntéza dat, stanovení syndromologické diagnózy
43) Indikace a interpretace základních komplementárních vyšetření.
Interní propedeutika je úvodním předmětem pro další studium vnitřního lékařství. V jeho rámci student získá základní znalosti a dovednosti potřebné pro vyšetření pacienta. Jedná se o přístup k nemocnému, odběr anamnézy, fyzikální vy šetření a základy vyšetření komplementárních. Student bude dále seznámen s hlavními symptomy a syndromy tak, aby byl schopen stanovit pracovní diagnózu pacienta.
Cílem výuky předmětu je osvojit si znalosti, dovednosti a návyky nezbytné pro další studium vnitřního lékařství. Jedná se zejména o: 1) Správné a systematické odebrání kompletní anamnézy. 2) Fyzikální vyšetření všech oblastí, orgánů a systémů. Znát fyziologický nález, jeho základní popis, a základní interpretaci patologických nálezů. 3) Seznámit se se základními vyšetřovacími metodami používanými ve vnitřním lékařství a jeho podoborech (laboratorní vyšetření, ekg, zobrazovací metody apod.). Ovládat zejména principy vyšetření, jejich základní indikace a obecnou interpretaci výsledků (např. kdy je indikováno, jaké informace přináší, normální nález a základní patologie). Nedílnou součásti je i znalost přípravy pacienta na instrumentální vyšetření, jeho základní indikace a kontraindikace. 4) Osvojit si proces analýzy dat získaných anamnézou, fyzikálním vyšetřením a vyšetřeními komplementárními - cestu od symptomu k syndromu, pracovní diagnóze a definitivní diagnóze
Postoje studentů získané během výuky: 1) Je podporován aktivní přístup studenta k nemocnému, k rozpoznání jeho aktuálního zdravotního stavu a k základním algoritmům přístupu k pacientům 2) Současně jsou posilovány postoje studentů vedoucí k podpoře pacientů včetně těch, kteří jsou v sociálně, psychologicky i ekonomicky obtížných situacích. Je veden k tomu, aby aktivně podporoval práva nemocného. 3) Studentky/ti jsou vychovávány/i tak, aby byla rozvíjená nejen jejich odborná dimenze, ale také důležité osobní hodnoty. Mezi ty patří především otevřenost, přímost, upřímnost a oddanost svému oboru. 4) Studenti jsou prakticky vedeni k přijetí základních principů autonomie, non-maleficence, beneficence a spravedlnosti ve vztahu k pacientům.