1) Sdělov ání závažných zpráv: základní koncepty
2) Sdělování závažných zpráv: nácvik 1
3) Sdělování závažných zpráv: nácvik 2
4) Sdělování závažných zpráv v akutní péči
5) Sdělování závažných zpráv: emoce
6) Sdělování závažných zpráv: nácvik 3
7) Sdělování závažných zpráv: nácvik 4
8) Rozhovory o cílech péče
9) Nonadherence 1: Klinické koučování
10) Nonadherence 2: Klinické koučování, Motivační rozhovor (MR)
11) Závislosti: Základní koncepty, Krátká intervence, MR
12) Sebevražda: Základní koncepty, zhodnocení rizika
13) Komunikace s pacienty se zvláštními potřebami (úzkostný, depresivní, kognitivně oslabený, psychotický): nácvik
14) Komunikace s pacienty rozhněvanými a agresivními. De-eskalační techniky: nácvik
15) Syndrom vyhoření a techniky psychologické prevence: Jak přežít lékařskou profesi.
16) Metody mindfulness: Teorie a praxe 1
17) Metody mindfulness: Teorie a praxe 2
18) Krizová intervence
19) Psychoterapie
20) Psychologické vyšetření
21) Komunikace v multidisciplinárním týmu
Obsah:
Lékařská psychologie a komunikace zprostředkuje studentům medicíny základní teoretické a praktické aspekty psychologických, behaviorálních a sociálních faktorů zdraví a nemoci. Absolventi předmětu pochopí, jak ovlivňují psychologické mechanismy zdraví a nemoc. Naučí se používat psychologické postupy v diagnostice a léčbě. Ověří si, že fungující terapeutický vztah mezi lékařem a pacientem je zásadním nástrojem úspěšného klinického vedení a klíčovým prostředkem nejlepšího možného terapeutického výsledku. Osvojí si základní komunikační principy v náročných situacích. Absolventi předmětu se naučí vyrovnat s extrémními nároky lékařského povolání. Základním principem teoretické i praktické výuky je interaktivnost a komunikace se studenty. Výukové materiály (prezentace, články, odkazy) jsou dostupné ve webové aplikaci Výuka. Při teoretické výuce využijeme kromě tradičních postupů výsledky vědeckých studií a kasuistiky. Při praktické výuce zařadíme videoukázky komunikačních postupů a hraní rolí.
Detailní obsah předmětu je uveden v modulu Výuka, Informace o předmětu, v přiloženém Sylabu a ve výukových jednotkách.
Struktura
Výuka v 5. ročníku je tvořena blokem 42 hodin (21 výukových jednotek) vyučovaných formou klinických seminářů s kontrolovanou prezencí.