Tématické celky:
Seznámen í s organizací předmětu.
Nozokomiální infekce. Dezinfekce a sterilizace, příprava dezinfekčních roztoků.
Péče o ruce - mytí rukou, hygienická dezinfekce rukou, indikace pro použití rukavic. Bariérová ošetřovatelská péče. Osobní ochranné pracovní pomůcky. Prevence poranění zdr. personálu.
Ošetřovací jednotka. Prostředí nemocničního pokoje. Lůžko. Pomůcky doplňující lůžko. Úprava lůžka bez nemocného. Úprava lůžka s nemocným.
Harmonogram denní práce na oddělení. Systémy poskytování oše. péče. Organizace práce sestry.
Příjem, překlad, propuštění nemocného.
Zdravotnická, ošetřovatelská dokumentace.
Rizika spojená s hospitalizací. Hodnotící škály. Riziko pádu. Pohybový režim.
Imobilizační syndrom. Péče o pacienta s dekubity. Bandáže dolních končetin.
Hodnocení stavu výživy. Podávání stravy. Dietní systém. Riziko malnutrice. Pitný režim.
Studenti si přinesou polévku, jogurt nebo přesnídávku a lžičku.
Rehabilitační ošetřování. Nácvik správné manipulace s nemocným. Polohy nemocného. Polohování. Přesuny nemocného. Vertikalizace. Kinestetická mobilizace. Pomůcky usnadňující polohování nemocného.
Hygienická péče. Péče o dutinu ústní. Ranní a večerní toaleta. Celková koupel. Péče o vlasy. Mytí znečištěného nemocného. Péče o kůži. Prevence dekubitů.
Studenti si přinesou zubní kartáček a pastu, šampon, fén, ručník.
Vyprazdňování tlustého střeva. Klyzma. Prevence zácpy. Inkontinence stolice.
Vyprazdňování močového měchýře. Inkontinenční program.
Měření a hodnocení fyziologických funkcí. Krevní tlak. Pulz. Vědomí. Dýchání. Tělesná teplota. Saturace hemoglobinu kyslíkem.
Exkurze
Exkurze : Fakultní nemocnice Královské Vinohrady
Ústřední vojenská nemocnice
Nemocnice Na Bulovce
Nemcnice Motol
Výuka probíhá dle rozpisu: viz. http://vyuka.lf3.cuni.cz
Výuka předmětu Ošetřovatelské postupy I. se v 1.semestru zaměřuje na postupy spojené s péčí o vybrané základní potřeby nemocných, zejména výživu, pohyblivost a manipulaci s nemocným, hygienu, oblékání a svlékání. Studenti se seznámí s metodou ošetřovatelského procesu, resp. pomocí škál se studenti učí posuzovat soběstačnost a kompetenci sebepéče nemocného v uvedených aktivitách denního života, učí se definovat základní problémy (deficity), cíle péče, míru asistence, vhodné pomůcky a postupy nutné k uspokojení potřeby.
Výuka probíhá v malých skupinách (max. 12 studentů). V odborné učebně dochází k základnímu nácviku ošetřovatelských postupů, včetně nácviku bezpečných pracovních postupů, klinická cvičení umožňují postupnou aplikaci dovedností v prostředí klinické praxe.